لینک های دسترسی

Breaking News

انفجار بم در نزدیکی کاروان حامل سفیران خارجی در پاکستان


یک موتر پولیس که بر اثر انفجار بم تخریب شد
یک موتر پولیس که بر اثر انفجار بم تخریب شد

یک بم تعبیه شده در کنار جاده، روز یکشنبه ۲۲ سپتمبر (اول میزان)، در نزدیک کاروان موترهای شماری از دپلومات‌های خارجی مقیم پاکستان که عازم ساحهٔ سوات بودند، منفجر شد که در این رویداد یک منسوب پولیس کشته و تعداد دیگری مجروح شدند.

مقام‌های پولیس در ایالت خیبر پشتونخوا گفتند که قربانیان بخشی از یک گروهی بودند که این کاروان را که در آن دپلومات‌های حدود ۱۲ کشور حضور داشتند، همراهی می‌کرد.

این گروه خارجی ها، متشکل از سفیران روسیه، پرتگال، ایران، اندونیزیا، قزاقستان، تاجیکستان، رواندا، زیمبابوی، ترکمنستان، ویتنام و بوسنیا هرزگوینا بودند. مقام‌های پولیس گفته اند به دپلومات‌های خارجی در این رویداد آسیبی نرسیده است.

محمد علی گنداپور، یک مقام ارشد پولیس محلی، گفت: "تمام سفیران در این حمله، محفوظ ماندند و قبل از عزیمت به سمت اسلام آباد، به یک محل امن انتقال داده شدند."

وزارت خارجه پاکستان نیز حوالی عصر روز یکشنبه با نشر اعلامیه‌ای گفت که این گروه دپلومات‌های مصوون به اسلام‌آباد بازگشتند

شهباز شریف، صدراعظم پاکستان، این حمله را محکوم کرده و آنرا یک عمل "بزدلانه تروریستی" خوانده است.

دفتر البرت خوریف، سفیر روسیه در اسلام آباد، تایید کرد که وی در این کاروان با چند سفیر دیگر، در یک نشست سیاحتی در سوات شرکت کرده بودند.

سفارت روسیه در حساب کاربری خود در شبکهٔ ایکس ضمن تایید خبر انفجار بم گفته است که در این رویداد به سفیران خارجی آسیبی نرسیده است.

هیچ گروهی مسوولیت این حملهٔ نادر در سوات، را به عهده نگرفت است، جایی‌ که در گذشته پایگاه مستحکم تحریک طالبان پاکستان بود و حملات بر سایر بخش‌های پاکستان در اینجا سازماندهی می‌شد.

ملاله یوسفزی، برنده جایزه صلح نوبل که باشندهٔ اصلی سوات است، در سال ۲۰۱۲ به دلیل مبارزه برای ترویج تحصیل دختران در این ساحه، هدف گلوله باری اعضای تحریک طالبان پاکستان قرار گرفت و به شدت زخمی شد.

گروه تحریک طالبان پاکستان، حملات خود را در خیبر پشتونخوا که با افغانستان هم‌سرحد است، افزایش بخشیده است و از آغاز سال تاکنون، در این حملات بیش از ۱۰۰ پولیس و به همین تعداد غیرنظامیان کشته شده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG