لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان: ملل متحد باید در بارۀ چگونگی دستیابی تی‌تی‌پی به سلاح‌های مدرن تحقیق کند


پاکستان از مجمع عمومی سازمان ملل متحد درخواست کرد تا در مورد چگونگی دستیابی گروه تحریک طالبان پاکستان به سلاح‌های پیشرفته برای انجام حملات در این کشور تحقیق کند.

عثمان جدون، نماینده دایمی پاکستان در نشست علنی شورای امنیت سازمان ملل متحد نگرانی‌های خود را در مورد قاچاق غیرقانونی افراد و سواستفاده از سلاح‌های سبک و کوچک ابراز کرد.

او مدعی شد که گروه‌های دهشت‌افگن همچون تحریک طالبان پاکستان از قاچاق اسلحه برای تجهیز شبه‌نظامیان شان سود می‌برند.

نماینده دایمی پاکستان در ملل متحد گفت: "تروریستان و جنایتکاران این سلاح‌های پیشرفته را نمی‌سازند، بلکه آنها را از راه‌های غیرقانونی و عناصری به دست می‌آورند که هدف شان بی‌ثبات‌کردن مناطق و کشورهای خاص است".

جدون گفت که پاکستان از نزدیک با جامعه بین‌المللی کار خواهد کرد تا در این عملیات، منبع حمایت و کمک مالی طرف‌های درگیر آشکار شود.

او با بیان اینکه پاکستان به جهان امن و باثبات متعهد است، اضافه کرد که سازمان ملل متحد و همۀ حکومت‌ها مسوولیت دارند که جلو تجارت غیرقانونی اسلحه را بگیرند.

سازمان بین‌المللی پولیس جنایی (انترپول) نیز به تازگی با نشر گزارشی از کشف مسیر‌هایی در پاکستان خبر داده است که برای قاچاق سلاح از افغانستان به پاکستان استفاده می‌شد.

بر اساس گزارش، در آسیای مرکزی، جنوبی و شرقی، قاچاق سلاح‌های سبک و کوچک برای گروه‌های تروریستی و سازمان‌های جنایتکار به یک امر عادی تبدیل شده است، زیرا به گفتۀ انترپول، این نوع سلاح‌ها ارزان است و به سادگی پنهان و انتقال داده می‌شوند.

در گزارش آمده است: "این امر در پاکستان مشهود بود، جایی که صدها قبضه سلاح گرم، قطعات و مهمات آن عمدتاً در ولایات هم مرز با افغانستان کشف شد".

اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان، قاچاق اسلحۀ دولتی را که ثبت است، رد کرد. او به طلوع نیوز گفته است: "باید در جاهایی که اسلحه قاچاق می‌شود دقیقاً بررسی صورت گیرد و معلومات با امارت اسلامی (حکومت طالبان) هم شریک ساخته شود".

پیش از این، نهادی موسوم به (Small Arms Survey) مستقر در سویس و دیدبان صلح افغانستان در گزارش مشترکی که در ماه جولای سال روان میلادی نشر شد، گفتند که بازارهای خرید و فروش اسلحه در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان همچنان فعالیت دارند.

این گزارش تحقیقی در اواخر ۲۰۲۲ از ولایت‌های هلمند، قندهار و ننگرهار تهیه شده و پژوهشگران این دو نهاد از شش بازار تسلیحات در این سه ولایت بازدید کرده بودند.

پاکستان در حالی از قاچاق اسلحه عصری ابراز نگرانی کرده است که اخیراً حملات تروریستی در این کشور افزایش یافته است. حکومت پاکستان، گروه تحریک طالبان پاکستان را مسوول این حملات می‌داند و ادعا می‌کند که این گروه از خاک افغانستان برای حمله به نیروهای امنیتی پاکستان استفاده می‌کند، اما حکومت طالبان این ادعاهای اسلام‌آباد را رد کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG