لینک های دسترسی

Breaking News

مقامات پاکستانی و ایرانی در مورد وضعیت افغانستان گفتگو کردند


آصف درانی، نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان در سفری به تهران با حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران و حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رییس جمهور ایران در امور افغانستان در مورد وضعیت این کشور صحبت کرده اند.

وزارت خارجۀ ایران امروز چهارشنبه ۱۳ سپتمبر (۲۲ سنبله) با نشر اعلامیه‌ای گفت که حسین امیرعبداللهیان در دیدار با آصف علی خان درانی، نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان، با اشاره به نقش تاثیرگذار ایران و پاکستان در تحولات منطقه و افغانستان، ابراز امیدواری کرده است که این رایزنی‌ها به صلح و ثبات در منطقه و به ویژه در افغانستان کمک کند.

اعلامیه گفته است که عبداللهیان در راستای کمک به حل چالش‌های افغانستان تاکید کرده است.

در این دیدار، نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان ضمن ارایه ارزیابی سیاسی و امنیتی خود از افغانستان، تمایل پاکستان را برای همکاری با ایران در برقراری صلح و ثبات در افغانستان بیان کرده است.

درانی روز دوشنبه به ایران رفت. او همچنین بین سال های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ به عنوان سفیر پاکستان در تهران فعالیت می‌کرد، اما این اولین سفر وی به ایران پس از انتصاب به عنوان نماینده ویژه این کشور در امور افغانستان است.

همزمان بر اساس گزارش ایسنا، آصف درانی روز سه‌شنبه ۱۲ سپتمبر (۲۱ سنبله) با حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رییس‌ جمهور ایران در امور افغانستان و سفیر این کشور در کابل در مورد وضعیت منطقه و افغانستان گفتگو کرده است.

در این دیدار نقش ایران و پاکستان برای صلح افغانستان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

گفتگوهای مقامات ایرانی و پاکستانی درباره افغانستان در حالی صورت گرفته که روابط اسلام‌آباد و کابل در هفته‌های اخیر با مشکلاتی روبرو شده است.

مقامات پاکستانی به گونۀ پیهم حکومت طالبان را متهم کرده اند که به شبه نظامیان تحریک طالبان پاکستان در افغانستان پناه داده است و از این گروه حمایت می‌کند.

به سلسلۀ این اتهامات، انوار الحق کاکر، سرپرست صدارت پاکستان، حکومت طالبان را افغانستان را نامشروع خوانده است.

کاکر در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکۀ "آج نیوز" گفته است که پس از مداخله کشورهای غربی و مصرف حدود سه تریلیون دالر، افغانستان دارای قدرت مرکزی نشد.

او با تاکید بر اینکه در عرصۀ دپلوماتیک نباید واقعیت‌ها نادیده گرفته شود، گفت: "پروژه اقتدار مرکزی در کشور همسایه موفقیت‌آمیز نبود زیرا بقیه جهان به خانه بازگشتند. حکومت باقی مانده یک حکومت دیفکتو (عملی) است، یک حکومت مشروع نیست".

کاکر افزود که حکومت پاکستان واقعیت‌های افغانستان، مناطق مرزی و خیبر پشتونخوا را درک می‌کند و توانایی حکومت طالبان و نیت آن را می‌سنجد.

صدر اعظم حکومت موقت پاکستان در مورد اقدام علیه گروههای تندرو در داخل مرزهای افغانستان گفت که گنجاندن یا حذف هرگونه حمله در افغانستان مورد بررسی قرار نگرفته است.

اما او تاکید کرد که اولین مسوولیت پاکستان دفاع از مرزهایش است و به هر قیمتی این کار را انجام خواهد داد.

پس از درگیری میان نیروهای طالبان و مرزبانان پاکستانی در تورخم در جریان هفتۀ گذشته، این گذرگاه مرزی به روی هرگونه تردد تا کنون بسته است.

مقام‌های طالبان در ولایت ننگرهار در اعلامیه‌ای کوتاه در شبکه اجتماعی ایکس گفته اند که گذرگاه تورخم امروز چهارشنبه نیز بسته است.

مذاکرات دوطرف برای بازگشایی این گذرگاه نیز تا اکنون به نتیجه نرسیده است.

گروه

XS
SM
MD
LG