لینک های دسترسی

Breaking News

پترییس: تروریستان هنوز هم امنیت منطقه را از افغانستان تهدید می‌کنند


دیوید پتریس، فرمانده سابق نیروهای ایتلاف تحت رهبری ایالات متحده در افغانستان می‌گوید که تروریستان از افغانستان تا حدی امنیت پاکستان و برخی کشورهای همسایه را تهدید می‌کنند.

او در یک مصاحبه ویژه با صدای امریکا گفت که طالبان به توافقنامه دوحه پایبند نیستند، زیرا آنها نه تنها به رهبر گروه القاعده جای داده بودند، بلکه وی در یک خانه امن در نزدیکی قصر ریاست جمهوری در کابل زندگی می‌کرد.

پترییس با اشاره به وضعیت افغانستان گفت: "نگرانی‌های امنیتی وجود دارد، گروه داعش هر هفته حمله می‌کند، گروه مقاومت افغانستان نیز هر از گاهی حمله می‌کند، گزارش‌ها حاکی از آن است که تحریک طالبان پاکستان پایگاه‌هایی در افغانستان دارد".

مقامات پاکستانی نیز با ابراز نگرانی از حکومت طالبان خواسته اند که حملات تروریستی به این کشور را از خاک افغانستان متوقف کند و به مسوولیت خود در این زمینه عمل کند.

اما پترییس که به عنوان رییس سازمان استخبارات مرکزی امریکا (سی‌آی‌ای) نیز خدمت کرده است، گروه‌های تروریستی در افغانستان را آنقدر قوی نمی‌داند که حملاتی مانند ۱۱ سپتمبر را در سطح بین‌المللی انجام دهند.

با اینحال، این نظامی بازنشستۀ امریکایی گفت: "به این معنا نیست که ما از نزدیک بر آنها نظارت نداشته باشیم، من مطمینم که ما نظارت بر آنها را بیشتر کنیم که چی در آنجا جریان دارد".

به گفتۀ پترییس، طالبان بر تمام افغانستان به ویژه در برخی مناطق در شرق و شمال شرق کنترول ندارند.

او گفت: "در این مناطق تحریک طالبان پاکستان می‌توانند به راحتی به مناطق قبایلی در پاکستان رفته و حمله کنند و این کاری است که انجام می‌دهند، همانطوری که می‌دانید تحریک طالبان پاکستان از دهه‌ها به این طرف فعال است و در مجموع یک تهدید است".

در این حال، به تازگی جاناتن شرودن، ریيس برنامه‌های مقابله با تهدیدها و آزمون‌ها در مرکز تحلیل قوای بحری ایالات متحدهٔ امریکا، نیز تایید کرده است که با آنکه در بیش از دو دههٔ اخیر حملهٔ مشابه به حملات تروریستی سال ۲۰۰۱ تکرار نشده است، تلاش‌ها برای از بین بردن تهدید وسیع گروه‌های تروریستی، ناکام بوده است.

این کارشناس مبارزه با تروریزم، در صحبت با صدای امریکا، همچنین نگرانی‌ها در مورد مبدل شدن افغانستان به لانهٔ تروریزم جهانی را نیز رد نکرد.

بر اساس گزارش ماه جون گروه تحلیل و نظارت کمیتۀ تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، گروه‌های دهشت‌افگن در افغانستان در تناسب به گذشته از آزادی بیشتر برخورداراند و تهدیدات تروریستی در افغانستان و منطقه در حال افزایش است.

اما طالبان حضور گروه‌های تروریستی را در افغانستان رد کرده و گفته اند که به کسی اجازه نمی‌دهند از خاک این کشور علیه کشورهای دیگر استفاده کند.

گروه

XS
SM
MD
LG