لینک های دسترسی

Breaking News

ناروی، اسپانیا و ایرلند دولت فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند


کنفرانس مشترک مقام‌های ناروی، اسپانیا و ایرلند در مورد اعلام تصمیم این سه کشور برای به رسمیت شناختن دولت فلسطین
کنفرانس مشترک مقام‌های ناروی، اسپانیا و ایرلند در مورد اعلام تصمیم این سه کشور برای به رسمیت شناختن دولت فلسطین

ناروی، ایرلند و اسپانیا، روز چهارشنبه، ۲۲ می (دوم جوزا)، اعلام کردند که سر از تاریخ ۲۸ دولت فلسطین را به رسمیت می‌شناسند، اقدامی که باعث خرسندی رهبران فلسطین و خشم اسراییل شده است.

این سه کشور ابراز امیدواری کرده اند دیگر کشورهای اروپایی نیز از آنان پیروی کنند، هرچند فرانسه گفته است که زمان مناسب برای این کار نیست.

اسراییل که از تصمیم این سه کشور اروپایی خشمگین شده است، سریعا اعلام نمود که نمایندگان خود را از ایرلند و ناروی برای آنچه "مشوره فوری" ذکر شد، فرا می‌خواند و انتظار می‌رود که اسراییل عین تصمیم را در قبال سفیر آن کشور در اسپانیا نیز اتخاذ کند.

موضع ناروی

یوناس گر استور، صدراعظم ناروی، در اسلو، پدرو سانچز، صدراعظم اسپانیا در مادرید و سایمن هریس، صدراعظم ایرلند در دبلن، خبر اتخاذ این تصمیم را اعلام کردند.

اسراییل می‌گوید که به رسمیت شناختن دولت فلسطین "جایزه‌ای برای تروریزم" است که چانس مذاکرات برای پایان بخشیدن به جنگ غزه را کاهش می‌دهد. این جنگ با حمله گروه حماس به تاریخ هفتم ماه اکتوبر سال گذشته بر جنوب اسراییل آغاز شد.

اسراییل کتز، وزیر خارجه اسراییل، گفت: "اتخاذ اقدامات پیچیده این کشورها، یک (عمل) غیر عادلانه به خاطرات قربانیان حملات هفتم اکتوبر است."

ناروی، که برای سال‌های زیاد نقش کلیدی را در روندهای دپلوماتیک شرق میانه ایفا کرده و میزبان نشست مذاکرات صلح میان اسراییل و فلسطین در اوایل دهه ۱۹۹۰ بود که منتهی به توافق اسلو شد. ناروی گفته است به رسمیت شناختن دولت فلسطین نیاز است تا از صداهای میانه رو در بحبوبه جنگ غزه، حمایت صورت گیرد.

ینس گر استور، صدراعظم ناروی، گفت: "در بحبوبه این جنگ، با ده‌ها هزار تن که کشته و زخمی شدند، ما باید تنها بدیلی را که راه حل سیاسی را برای اسراییل و فلسطین همسان ارایه می‌کند، زنده نگه داریم و آن ایجاد دو دولت و زندگی در کنار یکدیگر در صلح و امنیت است."

او اضافه کرد که این اقدام می‌تواند منجر به تحرک در روند مذاکرات صلح نیز شود.

اسپانیا و ایرلند

پدرو سانچز، صدراعظم اسپانیا، می‌گوید که برای یافتن راه حل دو کشور، به رسمیت شناختن دولت فلسطین ضروری است، آنچه که به گفتۀ وی پس از تهاجم بنیامن نتنیاهو، صدراعظم اسراییل بر باریکه غزه، با خطر مواجه شده است.

سانچردر خطابه‌ای در پارلمان اسپانیا گفت: "جنگ با گروه تروریست حماس، بعد از هفتم اکتوبر، مشروع و به آن نیاز است، اما نتنیاهو باعث رنج و تخریب و تنفر در غزه و دیگر نقاط فلسطین شده که راه حل دو دولت را با خطر مواجه می‌کند."

سایمن هریس، صدراعظم ایرلند، از به رسمیت شناختن حکومت ایرلند در سال ۱۹۱۹ بعد از کسب استقلال از بریتانیا، منحیث تشبیه برای این وضعیت یاد کرد و گفت " ما از تاریخ خود، می‌دانیم که این به چه معناست".

سازمان آزادی‌بخش فلسطین، که در سطح بین المللی منحیث تنها نماینده رسمی مردم فلسطین تلقی می‌شود، از این تصمیم سه کشور اروپایی استقبال کرد و آنرا "تاریخی" خواند. اردن نیز این اقدام را "مهم و اساسی" توصیف کرد.

حماس در یک اعلامیه، از این تصمیم استقبال کرد و گفت: "این یک قدم مهم در راستای تحقق حق ما برای سرزمین ما است."

باسم نعیم، یک عضو ارشد دفتر سیاسی حماس، گفت که این تصمیم، یک "نقطه قابل عطف در موضع بین‌المللی در خصوص موضوع فلسطین" است.

انقسام دیدگاه اروپا در خصوص فلسطین

اتحادیه اروپا، روی موضوع فلسطین، هنوز منقسم است. در ماه مارچ، سلوانیا و مالتا، یک اعلامیه را با اسپانیا و ایرلند امضا کرده از آمادگی خود برای به رسمیت شناختن دولت فلسطین خبر دادند.

اما استفان سی جورنی، وزیر خارجۀ فرانسه، در یک بیانیه به خبرگزاری فرانس‌پرس گفته است: "فرانسه فکر نمی‌کند که تا کنون شرایط برای این تصمیم مهیا بوده باشد تا این تصمیم یک تاثیر واقعی را بر این روند بگذارد."

ایالات متحده و اکثر کشور های اروپای غربی گفته اند که آماده اند تا یک روز، دولت فلسطین را به رسمیت بشناسند، اما نه قبل از آنکه روی موضوعات حساسی مانند تعین سرحدات و وضعیت بیت المقدس، تصمیم گرفته شود.

سویدن که میزبان جمعیت بزرگ فلسطینی‌تبار است، در سال ۲۰۱۴ به عنوان نخستین کشور عضو اتحادیه اروپا دولت فلسطینی را به رسمیت شناخت. بلغاریا، قبرس، جمهوری چک، هنگری، پولند و رومانیا نیز دولت فلسطین را به رسمیت شناخته اند.

گروه

XS
SM
MD
LG