لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: روند توزیع پاسپورت هفتۀ آینده در سراسر افغانستان آغاز می‌شود


ریاست عمومی پاسپورت حکومت طالبان پس از یک وقفۀ طولانی می‌گوید که روند توزیع پاسپورت هفتۀ آینده از سر می‌گرفته می‌شود.

عبدالکریم حسیب، رییس ریاست پاسپورت حکومت طالبان روز پنجشنبه ۲۳ فبروری (چهارم حوت) در یک نشست خبری گفت که تمامی مشکلات تخنیکی و اداری در این ریاست حل شده و روند توزیع پاسپورت در تمامی ولایات افغانستان روز چهارشنبه (۱۰ حوت) دوباره آغاز می‌شود.

به گفتۀ وی، ریاست عمومی پاسپورت ۳۴ ولایت افغانستان را به سه دسته ولایات پرنفوس، دارای نفوس متوسط و کم جمعیت تقسیم کرده و روزانه به ترتیب ۱۰۰، ۸۰ و ۶۰ جلد پاسپورت در این ولایات توزیع خواهد شد.

همچنان این ریاست تلاش دارد که ظرفیت توزیع پاسپورت را در روز به ۱۰هزار جلد افزایش دهد.

رییس پاسپورت حکومت طالبان شایعات در مورد اولویت‌دهی توزیع پاسپورت به افراد وابسته به حکومت این گروه را رد کرد: "پاسپورت حق تمام هموطنان است، هر کسی که افغان باشد، مسلمان باشد و یا کافر ما حق او را می‌دهیم. به اساس نوبت می‌آیند و حق خود را به دست می‌آورند."

حسیب گفت که طی مدتی که فعالیت ریاست پاسپورت متوقف بود، شمار زیادی شهروندان افغانستان ثبت نام کرده اند که بر اساس نوبت به هر یک از متقاضیان پاسپورت توزیع خواهد شد.

به گفتۀ مقامات ریاست پاسپورت، روند ثبت نام پاسپورت نیز در تمامی ولایات به صورت آنلاین خواهد بود.

ریاست پاسپورت گفته است که برخی باشندگان ولایات که در تذکرۀ الکترونیکی سکونت فعلی شان کابل است، برای شان خدمات در کابل صورت می‌گیرد، اما باشندگان ولایات مقیم کابل که در تذکرۀ شان سکونت فعلی ولایت باشد، به آمریت پاسپورت ولایت مربوط خود مراجعه کنند.

طالبان حدود پنج ماه پیش، روند توزیع پاسپورت را متوقف کردند. ریاست عمومی پاسپورت تحت ادارۀ این گروه دلیل توقف این روند را، مشکلات تخنیکی عنوان کرده و گفته بود که به زودی حل خواهد شد.

بازار سیاه

با توقف فعالیت ریاست پاسپورت، بسیاری از متقاضیان به بازار سیاه رو آورده و در بدل پول هنگفت، پاسپورت دریافت می‌کنند.

برخی از متقاضیان پاسپورت پیش از این به صدای امریکا گفته بودند که قیمت یک جلد پاسپورت در بازار سیاه بین ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ دالر رسیده است، حالانکه قیمت رسمی یک جلد پاسپورت از سوی ریاست پاسپورت افغانستان ۱۲۰ دالر تعیین شده است.

اما مقامات ریاست پاسپورت گفتند که پاسپورت‌های بدون بایومتریک اعتبار ندارند و از شهروندان افغانستان خواسته اند که نباید فریب افراد جعل‌کار و کمیشن‌کاران را بخورند و نیز به هیچ فردی در قبال به دست آوردن پاسپورت جعلی پول ندهند.

نورالله پتمن، سخنگوی این ریاست به خبرنگاران گفت که طی شش ماه گذشته، ۱۵۰ کمیشن‌کار بازداشت و به سایر نهادهای حکومت طالبان برای پیگرد معرفی شده اند.

یک باشندهٔ شهر کابل که در نخواست در گزارش نامش ذکر شود به صدای امریکا گفت که چندی پیش از طریق یک کمیشن کار پاسپورت دریافت کرد، اما زمانی که می‌خواست به کشوری دیگری سفر کند به وی گفته شد که شمارهٔ پاسپورت وی در سیستم به نام کسی دیگری ثبت است و به این دلیل پاسپورتی که برای آن پول هنگفت پرداخت کرده بود، بی اعتبار است.

XS
SM
MD
LG