لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن: توافق صلح میان آذربایجان و ارمنستان قابل دسترس است


از راست به چپ- جیهون بایراموف، وزیرخارجهٔ آذربایجان، انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ امریکا و آرارات میرزویان، وزیر خارجهٔ ارمنستان
از راست به چپ- جیهون بایراموف، وزیرخارجهٔ آذربایجان، انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ امریکا و آرارات میرزویان، وزیر خارجهٔ ارمنستان

وزیر خارجهٔ ایالات متحده روز پنجشنبه چهارم می (۱۴ ثور) پس از چهار روز مذاکره در واشنگتن گفت که توافق صلح میان آذربایجان و ارمنستان قابل دسترس است.

مذاکرات میان آرارات میرزویان، وزیر خارجهٔ ارمنستان و جیهون بایراموف، وزیرخارجهٔ آذربایجان، به ختم تنش‌های ارضی میان دو کشور منتج نشد، اما انتونی بلینکن گفت که در این راستا پیشرفت‌های صورت گرفته است.

بلینکن افزود: "در جریان چند روز گذشته، هر دو جانب روی شماری از موضوعات دشوار بحث‌های داشتند و آنان در خصوص توافق صلح پایدار به پیشرفت‌های محسوسی دست یافتند."

این مقام امریکایی اظهار امیدواری کرد که هر دو جانب به این پی‌ببرند که توافق صلح قابل دسترس است.

وزیر خارجهٔ ایالات متحده همچنان گفت که همتایان آذربایجانی و ارمنستانی وی تعهد واقعی را برای عادی سازی روابط و پایان تنش‌های دیرینه از خود نشان دادند.

آذربایجان و ارمنستان اعلامیه‌های مشابهی را پس از مذاکرات نشر کرده و گفتند که موقف‌ خویش را برای عادی سازی روابط به همدیگر واضح کردند.

هر دو طرف درک کردند که موقف‌شان روی برخی از موضوعات کلیدی متفاوت است.

آذربایجان و ارمنستان در سال‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۲۰ دوبار روی کنترول منطقهٔ قره‌باغ با هم جنگیدند.

جنگ شش هفته‌ای سال ۲۰۲۰ جان بیش از ۶۵۰۰ تن از نیروهای امنیتی از هر دو جانب را گرفت و سر انجام، به میانجی‌گری روسیه پایان یافت.

براساس آتش‌بس سال ۲۰۲۰، ارمنستان ساحات تحت کنترول جدایی طلبان ارمنی را که در جریان جنگ سال‌های ۱۹۹۰ تصرف کرده بود، به باکو تسلیم کرد، تصمیمی که سبب خشم ارمنی‌ها و خرسندی آذربایجانی‌ها شد.

آذربایجان در دهلیز لاچین، یگانه مسیر دسترسی ارمنستان به ارمنی‌های قره باغ، را با ایجاد پوسته‌ای مسدود کرد، اقدامی که سبب تنش میان دو کشور شد.

اما آذربایجان می‌گوید که مسیر دهلیز لاچین به روی کمک‌های بشری، خدمات اضطراری و محافظین صلح باز بوده است.

XS
SM
MD
LG