لینک های دسترسی

Breaking News

افشای اسناد سری پنتاگون بر عملیات اوکراین علیه روسیه تاثیر ندارد - کارشناسان


آرشیف
آرشیف

اسناد سری و محرم وزارت دفاع ایالات متحدهٔ امریکا که تا حالا فاش شده، به باور کارشناسان، اوکراین را از راه اندازی عملیات تهاجمی پلان شده برضد نیروهای روسی باز نخواهد داشت.

مقامات ارشد ایالات متحده به دنبال مهار کردن آسیب‌های ناشی از افشای اسناد نظامی سری در مورد جنگ بین اوکراین و روسیه اند. این اسناد شامل سلایدهای خلاصه جلساتی است که نقشه مواضع نظامی اوکراین و ارزیابی‌های ایالات متحده از حمایت متحدانش را از کیف نشان می دهد.

لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده روز سه شنبه این هفته به خبرنگاران گفت که در حال حاضر هیچ کس با اطمینان کامل این را نمی‌داند که این اسناد از کجا آمده است. او افزود: "ما این موضوع را بسیار جدی می‌گیریم و تا زمانی که منبع و وسعت آن را پیدا نکنیم، به بررسی ها و تعمق درین مورد ادامه خواهیم داد".

آقای آستن در پاسخ به این پرسش که آیا ولادمیر زیلینسکی، رییس‌جمهور اوکراین برنامه‌های خود را برای ضدحمله بهاری علیه نیروهای روسی، تغییر خواهد داد یا نه، گفت: "آنها با دشمن شان خواهند جنگید و به یک نقشه مشخص اتکا ندارند. آنها برای آغاز یک پلان عالی دارند اما از جزییات کامل آن، تنها رییس جمهور زیلینسکی و تیم رهبری او آگاه هستند."

انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در مورد آسیبی که افشای اطلاعات محرم ممکن به اعتماد متحدان ایالات متحده برای اشتراک گذاری اطلاعات در آینده وارد کند، گفت:" با توجه به متحدان و شرکای ما و این اسناد، ما در روزهای گذشته با متحدان و شرکای ما در سطوح بالا گفتگوهایی داشته ایم، و به آنها در مورد تعهد خود به حفظ اطلاعات و تعهد به مشارکت های امنیتی ما اطمینان داده ایم".

بن هاجز، نظامی پیشین امریکایی می‌گوید که یکی از مخربترین موارد این افشاگری مرتبط به ایالات متحده و متحدش، کوریای جنوبی می‌باشد.

او گفت:"یکی از مواردی که فاش‌ شده این بوده که ایالات متحده ظاهراً به مکالمات داخلی دولت کوریای جنوبی گوش داده و تلاش داشته است تا بفهمد که آیا کوریای جنوبی بالاخره با فروش مهمات به ما موافقت می‌کند یا خیر، تا ما بتوانیم مستقیماً آنرا به اوکراین بدهیم."

یکی دیگر از کارشناسان به صدای امریکا گفت که این افشاگری به پیمانهٔ افشاگری هایی که در گذشته صورت گرفته، بد نبوده، اما در مورد یک جنبه آن نگرانی وجود دارد که آن استفاده از این اطلاعات برای عملیات استخباراتی یا نشر معلومات نادرست می‌باشد.

وزارت دفاع اوکراین روسیه را به دست داشتن در عقب این افشاگری ها متهم کرده است اما سخنگوی کرملین گفته است که مسکو به خوبی می‌دانست که ایالات متحده و ناتو در جنگ میان روسیه و اوکراین قبل از افشای این اطلاعات دخیل بوده‌اند.

XS
SM
MD
LG