لینک های دسترسی

Breaking News

در سال روان ۱۱۸ منسوب پولیس ایالت خیبرپشتونخوا پاکستان در حملات تروریستی جان باخته اند


محکمهٔ‌ مبارزه با دهشت افگنی ایالت خیبرپشتونخوا در پاکستان می‌گوید که در جریان سال جاری ۲۷۳ حملهٔ دهشت افگنی در این ایالت جان ۱۱۸ منسوب پولیس را گرفته است.

تحلیلگران می‌گویند که از چندی به اینسو در ایالت‌های خیبرپشتونخوا و بلوچستان گروه‌های دهشت افگن در مقایسه با گذشته قویتر و منظم‌تر شده و به گونهٔ‌ آشکار حاکمیت دولت را به چالش کشیده اند.

رسانه‌های پاکستانی امروز ۳۰ جون (۱۰ سرطان) به نقل محکمهٔ مبارزه با دهشت افگنی خیبرپشتونخوا گزارش داده اند که گفته است بر اساس معلومات استخباراتی، نیروهای امنیتی پاکستان در جریان سال جاری ۱۴۳۳ عملیات را راه اندازی کرده که در نتیجهٔ‌ آن ۱۲۴ دهشت افگنی کشته شده اند.

این محکمه‌ با نشر گزارشی ادعا کرده است که در ایالت خیبر پشتونخوا ۵۵ حملهٔ دهشت افگنی خنثا شده و ۳۲۲ دهشت افگن بازداشت شده اند.

بر اساس معلومات این محکمه، با خنثا سازی دو حملهٔ‌ انتحاری، ساحهٔ سرشهر پشاور از یک "تباهی بزرگ" نجات یافته است.

در گزارش این محکمه ادعا شده است که افراد مسلح گروه‌های محسن قادر، بیتنی پراکی، تیپو گل و ضرار و شماری از قوماندانان و افراد گروه‌های سنتا و گنداپور تحریک طالبان پاکستان نیز در این عملیات‌ها کشته شده اند.

در گزارش همچنان آمده است که از میان ۱۸ دهشت افگنی که برسرشان انعام گذاشته شده بود، هشت نفر شان در جریان عملیات‌ها کشته شده و ۱۰ نفر دیگر آنان بازداشت شده اند.

ناصر داور، تحلیلگرمسایل امنیتی به رادیو دیوهٔ‌ صدای امریکا گفت که در ایالت‌های خیبرپشتونخوا و بلوچستان تحریک طالبان پاکستان حکومت موازی خود را ایجاد کرده و برای این دو ایالت والی نیز انتخاب کرده است.

او گفت: "گروه‌های مسلح نظام استخباراتی خود را فعال کرده اند و برای عملیات‌های شان نظام جداگانه دارند."

داور اضافه کرد که نیروهای تحریک طالبان پاکستان در ساحهٔ‌ کرک درجریان شب به جاده‌ها می‌برایند و مردم را تلاشی می‌کنند.

شهباز شریف، صدر اعظم پاکستان، هفتهٔ‌ گذشته اعلام کرد که برای از بین بردن دهشت افگنی در این کشور عملیات نظامی "عزم استحکام" را آغاز خواهد کرد، اما این تصمیم با مخالفت شدید احزاب سیاسی مواجه شد و آنان با ابراز نگرانی گفتند که این عملیات یک بار دیگر سبب ناامنی، بیکاری و بیجاشدن پشتون‌ها خواهد شد.

گروه

XS
SM
MD
LG