لینک های دسترسی

Breaking News

رییسی بار دیگر بایدن را به 'آشوب، ترور و تخریب' در ایران متهم کرد


ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران
ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران

ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران، روز یکشنبه ۱۶ اکتوبر (۲۴ میزان) جو بایدن،‌ رییس جمهور ایالات متحده، را به "آشوب، ترور و تخریب" در کشورش متهم کرد.

ایرنا،‌ خبرگزاری دولتی ایران، از قول رییسی گزارش داده که "اظهارنظرهای رییس جمهور امریکا که به خود اجازه می‌دهد به آشوب، ترور و تخریب در کشوری دیگر دامن بزند، یادآور سخن جاودان بنیانگذار جمهوری اسلامی است که امریکا را شیطان بزرگ، خواند."

مقامات ایرانی همواره ایالات متحده را به ناآرامی‌ها در آن کشور متهم می‌کند.

این در حالی است که تظاهرات سراسری در ایران به خاطر مرگ مهسا امینی، زن ۲۲ سالهٔ ایرانی از چندین هفته به این سو، ادامه داشته است.

امینی به دلیل آنچه که بی‌حجابی عنوان شده، از سوی پولیس "گشت ارشاد" توقیف و سپس در بازداشت پولیس جان باخت، رویدای که نه تنها موجب اعتراضات گسترده در داخل ایران بلکه در بسیاری از کشورهای جهان شده است.

ابراهیم رییسی با اشاره به اظهارات مقام‌های ایالات متحده در مورد تظاهرات مردمی در کشورش گفت: "ملت بصیر ایران دشمن و ترفندهایش را به خوبی می‌شناسد و این بار هم او را در رسیدن به هدفش ناکام می‌گذارد و راه رشد و پیشرفت را با قوت و عزت ادامه می‌دهد."

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده روز جمعه ۱۴ اکتوبر (۲۲ میزان) گفت که از اعتراضات گسترده در ایران "متحیر" شده و از رهبران آن کشور خواست به خشونت علیه شهروندان خود پایان دهند.

رییس جمهور در پوهتنون ایروین در ایالت کالیفورنیا خطاب به گروهی معترضانی که شعار "ایران آزاد" را با خود حمل می‌کردند، گفت: " می‌خواهم بدانید که ما در کنار شهروندان و زنان شجاع ایران ایستاده‌ایم."

آقای بایدن گفت که آنچه در ایران برانگیخته شده، او را حیرت زده کرده و فکر نمی‌کند به این زودی‌ها خاموش شود: "زنان در سراسر جهان به طرق مختلف مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند، اما آنها باید بتوانند به نام خدا آنچه را که می‌خواهند بپوشند."

بایدن افزود: "ایران باید به خشونت علیه شهروندان خود صرف بخاطر استفاده از حقوق اساسی شان، پایان دهد."

اما مقام‌های ایالات متحده تا حالا در مورد اتهامات جدید رییس جمهور ایران تبصره نکرده اند.

بخشی معلومات این گزارش از خبرگزاری رویترز و ایرنا گرفته شده است.

XS
SM
MD
LG