لینک های دسترسی

Breaking News

روز جهانی عصای سفید؛ 'نابینایان در افغانستان با تبعیض‌های متعدد مواجه اند'


همزمان با روز جهانی عصای سفید (نابینایان) سازمان دیدبان حقوق بشر گفته است که در حال حاضر، ۴.۴ میلیون فرد دارای معلولیت در افغانستان وجود دارد و بسیاری آنان به شمول نابینایان با تبعیض‌های متعدد روبرو اند.

این سازمان روز شنبه ۱۵ اکتوبر (۲۳ میزان) در گزارشی گفت که حمایت از افراد دارای معلولیت مانند دیگر موارد حقوق بشر در افغانستان تضعیف شده و به گفتۀ این سازمان، در حال حاضر نابینایان با تبعیض، خدمات محدود و فقدان چارچوب قانونی یا نهادی برای تضمین حقوق اساسی‌ خود مواجه اند.

دیدبان حقوق بشر افزوده است که هیچ ماده‌ای در قانون اساسی افغانستان که در سال ۲۰۰۴ توشیح شد، وجود ندارد که تبعیض ناشی از معلولیت را ممنوع کند.

با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، این گروه تمامی قوانینی را که در دو دهۀ گذشته در این کشور نافذ شده بود، به شمول این قانون تعلیق کرده اند.

در گزارش آمده است که علی‌رغم وضعیت کنونی در افغانستان مدافعان حقوق بشر به تلاش‌های شان در این راستا به نمایندگی از ۴.۴ میلیون فرد دارای معلولیت در افغانستان ادامه خواهند داد.

پیش از این، در کنار سایر نهادها در افغانستان، نابینایان نیز که نیازمندترین قشر جامعه به شمار می‌روند، برای خود نهادهای را ایجاد کرده بودند تا در مواقع ضرورت در جهت تحقق نیازمندی‌های خود از آن به عنوان یک وسیله استفاده کنند، اما در حال حاضر فعالیت بسیاری از این نهادها متوقف شده و نابینایان را با مشکل مواجه کرده است.

محمد زمان، یکی از نابینایان در ولایت کاپیسا به صدای امریکا گفت که در حکومت گذشته در یکی از ادارات دولتی کار می‌کرد، اما با مسلط شدن طالبان بر این کشور، خانه‌نشین شد و در حال حاضر با مشکلات اقتصادی دست و پنجه‌ نرم می‌کند.

او افزود که در هنگام کودکی در نتیجۀ انفجار ماین در زادگاهش، بنیایی یک چشم خود را از دست داده است.

محمد زمان گفت: "در حکومت گذشته برای معلولین نستباً توجه بیشتر بود، ما ماهانه به مبلغ ۳۰۰۰ افغانی پول دریافت می‌کردیم و همچنان برای نابینایان مکاتب موجود بود و نهادهای مختلف در این بخش فعالیت داشتند. اما طالبان پرداخت این پول را به معلولین متوقف کردند و همچنان سهم ما را از ادارات گرفته اند."

او از حکومت طالبان خواست که باید زمنیه‌های بهتر کاری را برای آنان فراهم کرده و برای فراهم کردن امکانات برابر رفاهی و اجتماعی برای معلولان در افغانستان تلاش کنند.

XS
SM
MD
LG