لینک های دسترسی

Breaking News

تظاهرات در کابل: معترضین خواستار رهایی پول‌های منجمد شده افغانستان شدند


صدها نفر روز جمعه ۲۴ سپتمبر (دوم میزان) در شهر کابل دست به تظاهرات زده و خواستار رهایی میلیارد‌ها دالر پول بانک مرکزی افغانستان که در بانک ذخایر فدرال شهر نیویارک نگهداری می‌شود،شدند.
این تظاهرات در حالی صورت می‌گیرد که حکومت سرپرست طالبان با بحران عمیق اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند و مقامات طالبان به کرات خواستار تحویلی بیش از نه میلیارد دالری شده اند که در ذخایر خارجی منجمد شده است.

پس از آنکه گروه طالبان به تاریخ ۱۵ آگست ۲۰۲۱ میلادی بر کابل مسلط شد،ایالات متحده اعلام کرد که میلیارد‌ها دالر پول بانک مرکزی افغانستان را که در بانک ذخایر فدرال شهر نیویارک نگهداری می‌شد، منجمد کرده است.

اما جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده گفته است که کمک‌های بشردوستانۀ امریکا به افغانستان ادامه خواهد یافت.

نورالدین جلالی، عضو انجمن جوانان مسلمان افغانستان که در این تظاهرات شرکت کرده، گفت: "ما می خواهیم آنها این پول را آزاد کنند زیرا این فقط پول افغانستان است. این پول افغانها و تجار ما است که برای خرید غذا و دارو استفاده می شود. "

صندوق بین‌المللی پول یا IMF نیز انتقال ۴۵۰ میلیون دالر را به حکومت افغانستان به تعلیق در آورده است.

به همین ترتیب، آلمان نیز اعلام کرد که ۳۰۰ میلیون دالر کمک آن کشور که قرار بود به حکومت افغانستان سپرده شود، انتقال داده نخواهد شد.

سخنگوی بانک جهانی ماه گذشته گفت که هیات رهبری این بانک پس از بررسی وضعیت در افغانستان تصمیم گرفت تا پرداخت‌های پولی به آن کشور متوقف شود.

سخنگوی بانک جهانی افزود که این بانک در مورد وضعیت کنونی افغانستان و همچنان چشم انداز توسعه و انکشاف در این کشور به ویژه برای زنان" عمیقاً نگران" است.

بانک جهانی گفته است که مشورت‌ها را با جامعه بین المللی و شرکای توسعه‌ای در مورد وضعیت کنونی افغانستان و راه‌های حفظ دستاوردهای اخیر در آن کشور ادامه خواهد داد.

سهیل شاهین، سخنگوی گروه طالبان در تویتی از معترضین و خواست آنان حمایت کرده است. او نگاشته است: "مردم در پایتخت، کابل به جاده‌ها برآمدند و خواستار رهایی فوری ذخایر بانک مرکزی افغانستان شدند. آنها شعار می‌دادند، مردم ما با شرایط سخت اقتصادی روبرو استند، نیاز فوری به رهایی دارایی‌های ما برای غلبه بر وضعیت شدید فقر وجود دارد. "

خشکسالی حتا قبل از به قدرت رسیدن طالبان نیز مردم را در بسیاری از مناطق روستایی و دور افتاده کشور در معرض گرسنگی قرار داده بود که اکنون با عدم پرداخت معاش کارمندان دولت، گرسنگی و بحران شدید اقتصادی به شهرها نیز سرایت کرده است.

بانک‌ها مقدار محدود پول به مردم می‌دهند و مردم برای دریافت پول ساعت‌ها در عقب دروازه‌های بانک‌ها باید انتظار بکشند.

XS
SM
MD
LG