لینک های دسترسی

Breaking News

فعالان خواستار حمایت مردمی و فشار جهانی برای رهایی ندا پروانی و ژولیا پارسی شدند


فعالان "جنبش اصلی زنان مقتدر افغانستان" در اعتراض به بازداشت ژولیا پارسی و ندا پروانی، دو تن از فعالان حقوق بشر و حقوق زنان، از جامعه جهانی خواستار واردکردن فشار بیشتر بر طالبان شدند.

برخی اعضای این جنبش امروز دوشنبه دوم اکتوبر (۱۰ میزان) بازداشت این دو فعال مدنی را توسط طالبان غیرقانونی و خودسرانه خواندند و خواستار حمایت مردمی نیز برای رهایی آنان شدند.

خاطره راسخ، یکی از اعضای این جنبش گفت که آنان حمایت شان را از ژولیا پارسی و ندا پروانی اعلام می‌کنند. او گفت: "از سازمان ملل و جامعه جهانی خواهان رهایی ژولیا پارسی و ندا پروانی استیم، ژولیا تنها نیست...آنها مجرم نیستند".

این جنبش معتقد است که این دو زن معترض خواستار تحقق عدالت، برابری و آزادی برای مردم افغانستان بودند، و جامعه جهانی باید برای رهایی شان "فشار لازم را بر گروه تروریستی طالب وارد کند".

همچنان اعضای این جنبش از مردم افغانستان خواسته اند که کنار زنان معترض بایستند و "برای رهایی از اسارت، قیام ملی" کنند.

به سلسلۀ تقاضا‌های نهادهای بین‌المللی برای آزادی فعالان زن از بند طالبان، اخیراً رینا امیری، نماینده ویژۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان، نیز خواستار آزادی فوری آنان شد.

او به تاریخ ۳۰ سپتمبر (هشتم میزان) در شبکه اجتماعی ایکس، گفت که از طالبان می‌خواهد تا فوراً ژولیا پارسی، ندا پروانی و دیگرانی را که با بی‌عدالتی‌های مشابه روبرو اند، آزاد کنند.

همچنان امیری گفت: "طالبان نمی‌توانند ادعا کنند که زندگی برای افغان‌ها بهتر شده است، زمانی که نیمی از جمعیت در حال حذف شدن است و فرهنگ ترس و سرکوب وجود دارد."

جنبش زنان عدالت‌خواه افغانستان روز گذشته در واکنش به بازداشت ژولیا پارسی و ندا پروانی گفت طالبان در دو سال گذشته هیچ صدای مخالف و دگراندیش را نشنیده اند، بلکه کسانی را با آنان مخالفت و از این گروه انتقاد کرده، "زندانی، شکنجه و حتا کشته اند."

پیش از این، دفتر هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما)، سازمان عفو بین‌الملل و ریچارد بنیت، گزارشگر ویژۀ شورای حقوق بشر ملل متحد برای افغانستان، با نگرانی از بازداشت‌های خودسرانه و غیرقانونی فعالان و منتقدان طالبان، خواستار آزادی ژولیا پارسی و سایر فعالان در بند شده اند.

به گفتۀ یوناما، بازداشت‌ها و توقیف‌های دوامدار افراد فقط به دلیل استفاده از حقوق‌شان برای آزادی بیان و عقیده، "عمیقاً نگران‌کننده" و بر خلاف تعهدات بین‌المللی حقوق بشری افغانستان است.

بنا بر ادعای برخی از نهادهای حامی حقوق زنان، نیروهای امنیتی طالبان به تاریخ ۱۹ سپتمبر (۲۸ سنبله) ندا پروانی، همسر و یک پسر چهار ساله‌اش را در خیرخانه از مربوطات ناحیه یازدهم شهر کابل بازداشت کردند و به یک مکان نامعلوم بردند.

یک هفته پس از نشر خبر بازداشت ندا پروانی توسط طالبان، فعالان مدافع حقوق زنان در افغانستان و نزدیکان خانم ژولیا پارسی، فعال شناخته شده حقوق زنان از بازداشت او و پسرش توسط استخبارات طالبان خبر دادند.

مقامات طالبان تا حالا در مورد بازداشت این دو فعال حقوق زن چیزی نگفته اند.

گروه

XS
SM
MD
LG