لینک های دسترسی

Breaking News

ادامهٔ تظاهرات در پاکستان به خاطر افزایش نرخ برق


اعتراضات روز یکشنبه ۲۷ اگست (پنجم سنبله) برای سومین روز پی‌هم به خاطر افزایش نرخ برق در پاکستان ادامه داشت.

ویدیو‌های که از طریق تلویزیون‌های پاکستان منتشر شد، مستهلکین خشمگین برق را نشان می‌داد که بل برق‌شان را آتش می‌زنند.

در جریان این اعتراضات گسترده، اداره برق رسانی در شمال‌غرب ایالت خیبر پشتونخوا به صورت رسمی خواهان اعزام پولیس شد تا امنیت تاسیسات برق رسانی را تامین کند. این اداره همچنین به کارمندان خود دستور داد تا به خاطر مصوونیت خود، لایسنس پلیت‌های موتر‌های‌شان را حذف کنند.

این اعتراضات روز جمعه در بسیاری از شهر‌های پاکستان، به شمول شهر کراچی، لاهور، پشاور، راولپندی و اسلام‌آباد گسترش یافت.

ناآرامی‌ها بر سر افزایش نرخ برق در حالی جریان دارد که این کشور فقیر جنوب‌ آسیا با جمعیت نزدیک به ۲۴۱ میلیون نفر، نه تنها با بحران اقتصادی مواجه است، بلکه تورم پولی آن کشور نیز نزدیک به ۲۹ در صد رسیده است.

این اعتراضات موجب شد که انوار الحق کاکر، صدر اعظم پاکستان،‌ روز یکشنبه جلسه‌ای اضطراری را برای بحث در مورد افزایش بل برق برگزار کند، اما تا حالا هیچ اقدام فوری برای کاهش قیمت برق در آن کشور اعلام نشده است.

دفتر کاکر گفته است که جلسهٔ اضطراری را تا روز دوشنبه به تاخیر انداخته است. کاکر همچنین به مقامات برق رسانی دستور داده است تا در ظرف ۴۸ ساعت آینده اقدامات و طرحی مشخصی را برای کاهش هزینهٔ برق فراهم کنند.

کاکر گفته است که ''ما هیچ اقدامی را با عجله انجام نخواهیم داد که به کشور آسیب برساند."

افزایش قیمت برق یکی از شرایط صندوق بین المللی پول (ّIMF) بود تا این صندوق قرضهٔ سه میلیارد دالری را برای پاکستان فراهم کند. این توافق در ماه جولای سال روان میلادی صورت گرفته و صندوق بین المللی پول بر پاکستان فشار وارد کرد تا اصلاحات اقتصادی را روی دست بگیرد.

حکومت پاکستان نیز به درخواست صندوق بین المللی پول برنامه کمک‌های دولتی در بخش انرژی را لغو کرده است، اقدامی که قیمت مواد سوخت در آن کشور را به بالاترین سطح رسانده است.

رسانه‌های محلی گزارش داده اند که مساجد در بسیاری از شهر‌ها از مردم خواسته اند تا به اعتراض خود ادامه بدهند و بل‌های برق را تا زمانی پرداخت نکنند که خواست‌های آنان برآورده شود.

در همین حال، رهبران اتحادیه‌های کارگری و متشبثین خصوصی تهدید کرده اند که اگر حکومت تصمیم خود را برای افزایش قیمت برق تغییر ندهد، آنان روز سه شنبه ۲۹ اگست کار و فعالیت‌شان را در سراسر پاکستان تعطیل خواهند کرد.

در عین حال، شماری از احزاب سیاسی نیز گفته اند که در این تظاهرات شرکت خواهند کرد.

به دنبال تنش‌های سیاسی و لغو پارلمان پاکستان، هفتهٔ گذشته روپیه، واحد پول پاکستان، به طور بی‌پیشینه ارزش خود را در برابر دالر امریکایی از دست داده است.

بر اساس آماری که بانک مرکزی پاکستان نشر کرده، یک دالر امریکایی روز چهارشنبه ۲۹۹.۶۴ روپیه معامله شد، اما این رقم روز پنجشنبه به ۳۰۰.۲۲ افزایش یافت.

در اوایل سال جاری ذخایر ارزی بانک مرکزی پاکستان به حدی رسید که به گفتهٔ ناظران، این کشور قادر به پرداخت هزینه واردات نبود و تولید داخلی در خطر توقف قرار داشت.

گروه

XS
SM
MD
LG