لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه از پیمان جامع منع آزمایش هسته‌ای بیرون شد


ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه
ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه روز پنجشنبه دوم نومبر (۱۱ عقرب) قانونی را وضع کرد که بر اساس آن مسکو به پیمان جامع منع آزمایش هسته‌ای پابند نمی‌ماند.

پارلمان روسیه ماه گذشته در یک روند سریع طرح این قانون را تصویب و برای توشیح به پوتین فرستاد.

در جریان جلسات استماعیه پارلمان روسیه، ویاچسلاو ولودین، رییس پارلمان آن کشور گفت که اقدام برای لغو این معاهده پاسخی به ایالات متحده در مورد سلاح‌های هسته‌ای است.

وزارت خارجهٔ‌ ایالات متحده روز پنجشنبه با نشر بیانیه‌ای از این اقدام روسیه ابراز نگرانی عمیق کرده و آن را "گامی در جهت نادرست" توصیف کرده است.

در بیانیه آمده است: "در حالیکه جنگ غیرقانونی روسیه علیه اوکراین ادامه دارد،‌ این اقدام ادامهٔ‌ تلاش‌های نگران کننده و نادرست مسکو برای افزایش خطرات هسته‌ای و افزایش تنش‌ها است."

پیمان جامع منع آزمایش هسته‌ای که در سال ۱۹۹۶ منعقد شد، تمام انفجارهای هسته‌ای، از جمله آزمایش‌های زندهٔ تسلیحات هسته‌ای را غیر قانونی می‌داند، اما این پیمان هرگز به سطح بین‌المللی اجرایی نشد، زیرا برخی کشورها، از جمله ایالات متحده و چین هرگز آن را تصویب نکردند.

روسیه هفتهٔ گذشته آزمایشات میزایل‌های بالستیک را راه اندازی کرد که پوتین در آن اشتراک کرده بود و سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه آن را تمرینی برای حملهٔ اتمی تلافی‌جویانه علیه "دشمن ناشناخته" خواند.

پوتین در حالی این پیمان را لغو کرد که ماه گذشته گفته بود که "آماده نیست بگوید" آیا کشورش آزمایش‌های هسته‌ای زنده انجام خواهد داد یا نه.

بر اساس معلومات "انجمن کنترول تسلیحات" پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱، تنها چند کشور معدود تسلیحات هسته‌ای را آزمایش کردند. ایالات متحده در سال ۱۹۹۲، چین و فرانسه در سال ۱۹۹۶، هند و پاکستان در سال ۱۹۹۸ و کوریای شمالی برای بار آخر در سال ۲۰۱۷ سلاح هسته‌ای را آزمایش کردند. روسیه برای بار اخیر در سال ۱۹۹۰ سلاح هسته‌ای را آزمایش کرد.

اگرچه پیمان جامع منع آزمایش هسته‌ای توسط ۱۷۸ کشور، از جمله قدرت‌های هسته‌ای چون فرانسه و بریتانیا به تصویب رسید، اما هرگز الزامی نشد و ارزش نمادین داشته است.

پارلمان روسیه این پیمان را در جون سال ۲۰۰۰، شش ماه پس از به قدرت رسیدن پوتین تصویب کرده بود.

بر اساس معلومات "فدارسیون دانشمندان امریکایی"، از سال ۲۰۲۲ به اینسو، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه کنترول حدود ۵۹۷۷ کلاهک هسته‌ای را در دست دارد، در حالی که جو بایدن، رییس جمهور امریکا،‌ ۵۴۲۸ کلاهک هسته‌ای را کنترول می‌کند. چین در مجموع ۳۵۰ کلاهک، فرانسه ۲۹۰ کلاهک و بریتانیا ۲۲۵ کلاهک هسته‌ای دارد.

گروه

XS
SM
MD
LG