لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار پوتین به پریگوژین:‌ شورش مسلحانه خیانت است و مجازات خواهد شد


در این تصویر که از ویدیو گرفته شده است، زنی در یک تانک زرهی روسی با نوشته "سایبریا" که در یکی از جادهای شهر روستوف-آن-دون، روسیه پارک شده، عکس می‌گیرد
در این تصویر که از ویدیو گرفته شده است، زنی در یک تانک زرهی روسی با نوشته "سایبریا" که در یکی از جادهای شهر روستوف-آن-دون، روسیه پارک شده، عکس می‌گیرد

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، روز شنبه ۲۴ جون (سوم سرطان) به رییس گروه واگنر هشدار که شورش مسلحانه خیانت است و هر کسی که بر ضد روسیه سلاح بگیرد، مجازات خواهد شد.

رییس جمهور پوتین در یک سخنرانی تلویزیونی تعهد کرد که اقدامات قاطعانه‌ای را برای ایجاد ثبات در منطقهٔ روستوف-آن-دون، شهری در جنوب روسیه، انجام می‌دهد، جایی‌که ییفگینی پریگوژین، رییس گروه واگنر، گفت که نیروهایش کنترول همه تاسیسات نظامی را در دست گرفته اند.

پوتین در جریان سخنرانی تلویزیونی‌اش در واکنش به اظهارات و عملکرد پریگوژین گفت:‌" این ضربه‌ای به روسیه و مردم ما است و اقدامات ما برای دفاع از میهن در برابر چنین تهدیدی جدی خواهد بود. همه کسانی که بصورت عمدی در راه خیانت قدم گذاشتند، قیام مسلحانه را تدارک دیدند و راه سیاه نمایی و تروریستی را در پیش گرفتند، به طور قطعی مجازات خواهند شد، هم در برابر قانون و هم به مردم ما پاسخگو خواهند بود.

روسیه از جنگجویان شرکت خصوصی امنیتی گروه واگنر خواسته است که گروه و رهبر آن را ترک کنند.

وزارت دفاع روسیه با نشر اعلامیه‌ای که در تلگرام منتشر شد، گفته است که با جنگجویان گروه واگنر تماس مستقیم دارد. در این اعلامیه آمده است که جنگجویان این گروه فریب خورده‌ اند و به یک "ماجراجویی جنایتکارانه" کشیده شده‌ اند که توسط پریگوژین سازماندهی شده است.

پریگوژین اوایل صبح روز شنبه گفت که نیروهایش کنترول مقر اردوی روسیه در روستوف را به دست گرفتند و نیروهای او بر اماکن نظامی شهر کنترول دارند.

پیش از این، پریگوژین گفته بود که جنگجویان زیر امرش با عبور از اوکراین وارد روسیه شده و هنگام ورود به منطقهٔ رستوف با هیچ نوع مقاومت نیروهای گارد مواجه نشدند. او همچنین گفت که جنگجویان گروه واگنر آماده اند تا "تمام راه" را علیه اردوی روسیه بروند و هر کسی را که در راه آنها قرار می گرفت، نابود خواهند کرد.

پریگوژین تاکید کرد:‌ "هر کسی که مقاومت کند...ما آنرا تهدید تلقی می‌کنم و فوراََ نابود می‌کنیم به شمول پوسته‌های تلاشی که در مسیر راه ما قرار بگیرد و یا طیارهٔ که بالای سر ما بیاید. از همه می‌خواهم که آرام باشند و تسلیم تحریکات نشوید، در خانه های خود بمانید. توصیه می‌شود در طول مسیر حرکت ما به بیرون نروید.''

رییس گروه واگنر در ادامه گفته است که "زمانیکه آنچه را آغاز کردیم، به اکمال رساندیم، به خطوط جبهه بر‌ می‌گردیم و از مهین دفاع می‌کنیم. ما ۲۵ هزار نفر استیم و ما می خواهیم بدانیم که این کشور چرا در چنین آشفتگی به سر می برد. بیست و پنج هزار نفر به عنوان ذخیره تاکتیکی پیش بینی می شود و ذخیره استراتیژیک کل اردو و کل کشور است. همه کسانی که می خواهند بپیوندند. ما باید به این رسوایی پایان دهیم."

یک روز پیش از این قصر سفید روز جمعه ۲۳ جون (دوم سرطان) گفت که اوضاع روسیه را زیر نظر دارد. آدم هاج، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید، گفت که جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده، از موضوع آگاه است و "ما وضعیت را زیر نظر داریم و با متحدان و شرکا در مورد این تحولات مشورت خواهیم کرد."

ییفگینی پریگوژین، رییس گروه واگنر، روز جمعه با نشر مجموعه‌ای از ویدیوها و پیام‌های صوتی سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه روسیه، را متهم کرد که دستور حملهٔ راکتی بر پایگاه نظامیان این گروه را صادر کرده و افزود که نیروهایش اکنون شویگو را در یک شورش مسلحانه مجازات خواهند کرد و از اردوی روسیه خواست که مقاومت نکنند.

پیش از این، پریگوژین باوجودیکه یک متحد نزدیک ولادیمیر پوتین است، از مقامات روسی، به ویژه از سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه و والری گراسیموف، لوی درستیز قوای مسلح روسیه، به کرات انتقاد کرده و آنها را مسوول "ده‌ها هزار" کشته و زخمی جنگجویان روسی در اوکراین خوانده است.

XS
SM
MD
LG