لینک های دسترسی

Breaking News

پوتین: آماده‌ام در مورد اوکراین مذاکره کنم


ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه
ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه گفته است که اگر اوکراین، ایالات متحده و اروپا بخواهند، مسکو آماده است در مورد آیندهٔ اوکراین با آنان مذاکره کند، اما تاکید کرد که روسیه از علایق ملی خود دفاع خواهد کرد.

پوتین روز سه شنبه ۱۹ دسمبر (۲۸ قوس) در نشست رهبران نظامی روسیه ضمن ابراز آمادگی برای مذاکره در مورد اوکراین گفت: "ما بر اساس منافع ملی خود مذاکره می‌کنیم...از آنچه از ما است، دست بر نخواهیم داشت."

پوتین پس از تهاجم نظامی بر اوکراین در فبروری ۲۰۲۲ همواره گفته است که آمادهٔ مذاکره با غرب است، اما مقام‌های غربی می‌گویند که رییس جمهور روسیه پیش از آنکه اقدام ملموسی در این زمینه بگیرد، منتظر نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ امریکا است.

روسیه در حال حاضر بیش از ۱۷ درصد قلمرویی را که از سوی جامعهٔ بین‌المللی منحیث خاک اوکراین به رسمیت شناخته شده است، در تصرف خود دارد.

روسیه در سال ۲۰۱۴ جزیرهٔ کریمیهٔ اوکراین را به خاک خود ملحق کرد و سال گذشته نیز چهار ساحهٔ اوکراین را که به تصرف نیروهای روسی درآمده بود، به عنوان قلمرو خود اعلام کرد.

با اینحال، مقام‌های اوکراینی گفته اند که تا زمانیکه آخرین سرباز روسی را از قلمروهای اشغال شدهٔ اوکراین بیرون نرانند، آرام نخواهند نشست.

رییس جمهور پوتین خطاب به رهبران نظامی روسیه، به شمول وزیر دفاع و لوی درستیز قوای مسلح آن کشور گفت که "از اهداف عملیات ویژهٔ نظامی دست بردار نخواهد شد"، هرچند افزود که نظامیان روسیه باید ارتباطات، کشف، هدف‌گیری و قابلیت‌های ماهواره‌ای خود را بهبود ببخشند.

رییس جمهور روسیه افزود که صنعت دفاعی روسیه پس از جنگ اوکراین، سریعتر از کشورهای غربی عمل کرده است.

به گفتهٔ سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه، تولید تانک در روسیه از فبروری ۲۰۲۲ به اینسو ۵.۶ برابر افزایش یافته و نیز تولید طیاره‌های بی‌سرنشین آن کشور ۱۶.۸ برابر و مهمات توپخانه‌ای ۱۷.۵ برابر بیشتر شده است.

وزیر دفاع روسیه همچنین افزود که ۴۹۰ هزار سرباز قراردادی و داوطلب در سال ۲۰۲۳ در صفوف قوای مسلح روسیه جذب شده و به گفتهٔ وی در سال ۲۰۲۴ کوشش خواهد شد که شمار این نیروها به ۷۴۵ هزار نفر افزایش یابد.

دو روز پیش، روزنامۀ کیف اندیپندنت گزارش داد که از آغاز تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین که نزدیک به دو سال از آن می‌گذرد، تا کنون حدود ۳۵۰هزار سرباز روسی در جنگ کشته شده اند.

بر بنیاد این گزارش، روسیه " ۵۷۳۹ تانک، ۱۰۶۹۲ واسطۀ زرهی، ۱۰۷۶۶ واسطه نقلیه و تانکر، ۸۱۳۷ دستگاه پرتاب توپ، ۹۲۳ سیستم پرتاب جمعی راکت، ۶۰۹ سیستم دافع هوایی، ۳۲۴ طیاره، ۳۲۴ هلیکوپتر، ۶۲۷۸ طیاره بی‌سرنشین، ۲۲ کشتی و قایق و یک تحت البحری را از دست داده است."

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری رویترز استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG