لینک های دسترسی

Breaking News

پوتین: تا روسیه به اهدافش نرسد صلح در اوکراین نخواهد آمد


ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه
ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، روز پنجشنبه، ۱۴ دسمبر (۲۳ قوس) گفت که صلح در اوکراین زمانی خواهد آمد که روسیه به اهداف خود دست یابد و به گفتهٔ پوتین این اهداف روسیه "غیر قابل تغییر" است.

در حالیکه کمتر از دو ماه دیگر به دومین سالروز تهاجم روسیه بر اوکراین باقی مانده است، پوتین بار دیگر تاکید کرد که اهداف روسیه "نازی زدایی، نظامی زدایی و موضع بی‌طرفانهٔ" اوکراین است.

روسیه ادعا می‌کند که حکومت اوکراین شدیدا تحت تاثیر ملی گرایان افراطی و گروه‌های نیو نازی قرار دارد، اما اوکراین و متحدین غربی آن، این ادعا ها را رد کرده و انرا بهانه‌ای برای تهاجم روسیه بر اوکراین می‌خوانند.

پوتین می‌خواهد تا اوکراین عضویت پیمان ناتو را کسب نکند. ناتو مکررا گفته است که تصمیم عضویت در این پیمان، مربوط به کشورهای عضو این پیمان است، نه روسیه.

تهاجم روسیه بر اوکراین سبب شد تا سویدن و فنلند برای کسب عضویت ناتو درخواست بدهند. فنلند، در ماه اپریل سال جاری، عضویت ناتو را کسب کرد، اما سویدن هنوز منتظر تصویب نهایی تقاضایش از سوی ترکیه و هنگری است. برای اینکه عضو جدید وارد پیمان ناتو شود، باید تمام اعضای برحال آن توافق داشته باشند.

ینس استولتنبرگ، منتشی عمومی ناتو، روز پنجشنبه، چهاردهم دسمبر (۲۳ قوس) به خبرنگاران در بروکسل گفت که رهبر روسیه، هیچ نشانه‌ای را مبنی بر اینکه برای صلح آمادگی می‌گیرد، تبارز نداده است.

استولتنبرگ، اضافه کرد که تنها راه رسیدن به یک صلح عادلانه و دوامدار در اوکراین این است که پوتین قانع شود که در میدان جنگ برنده نخواهد شد و متحدین به حمایت از اوکراین ادامه بدهند. او گفت: "اگر پوتین در اوکراین برنده شود، خطر واقعی وجود دارد که پرخاشگری وی متوقف نخواهد شد."

منشی عمومی ناتو از آنچه وی "تعهد شفاف" جو بایدن رییس جمهور ایالات متحده به اوکراین خواند و از تلاش حکومت امریکا برای فراهم آوری کمک به اوکراین استقبال کرد.

بایدن از کانگرس امریکا خواستار تصویب بستهٔ کمکی ۶۱ میلیارد دالری به اوکراین شده است، اما برخی قانونگذاران جمهوریخواه در کانگرس با این طرح مخالفت کرده و تاکید دارند که در زمینهٔ کنترول مهاجرت به امریکا و امنیت سرحدات این کشور تدابیر بیشتر اتخاذ شود.

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، در طول این هفته، به واشنگتن سفر کرد تا مستقیماً به رییس جمهور ایالات متحده و قانونگذاران امریکایی برساند که کمک‌های امریکا برای تلاش‌های اوکراین در جنگ با روسیه حیاتی است.

ادامه تنش میان روسیه و اوکراین

اردوی اوکراین، امروز پنجشنبه ۱۴ دسمبر (۲۳ قوس) گفت که حملات راکتی و طیاره‌های بی‌سرنشین روسیه بر خاک اوکراین در طول شب گذشته ادامه داشت و در همین حال روسیه از حملات هوایی اوکراین بر اهدافی در مسکو، خبر داده است.

نیروهای هوایی اوکراین گفته اند که از جمع ۴۲ طیارهٔ بی‌سرنشین روسی، ۴۱ آن را عمدتاً در ساحهٔ اودیسا در جنوب اوکراین منهدم کرده اند.

اولی کیپر، والی اودیسا، در تلگرام نوشته است که این حملات باعث تخریب چند ساختمان و مجروح شدن ۱۱ نفر شده است. کیپر گفته‌ است که نیروهای ورسیه بر یک بندر در شهر ازمیل نیز حمله کرده و چندین انبار را تخریب کردند.

در همین حال،‌سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفته است که سیستم دافع هوای روسیه در طول شب، حداقل نه طیاره بی پیلوت اوکراین را در حریم فضایی مسکو و کالوگا، سقوط داده است.

سرگی سوبیانین، شاروال مسکو، گفته است که دو طیارهٔ بی‌سرنشین در نزدیکی شهر نارو فومینک در جنوب‌غرب مسکو، سقوط داده شد. او افزود که از تلفات و تخریبات ناشی از این حملات، تاکنون معلوماتی در دست نیست.

در تهیه این مطلب از گزارش‌های خبرگزاری‌های رویترز و فرانس‌پرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG