لینک های دسترسی

Breaking News

پوتین: روسیه به زودی غلات رایگان به افریقا می دهد


ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، روز دوشنبه چهارم سپتمبر (۱۳ سنبله) گفت که کشورش به توافقی نزدیک شده است که بر اساس آن غلات رایگان را برای شش کشور افریقایی فراهم خواهد کرد.

ترکیه و سازمان ملل متحد تابستان سال گذشته برای کاهش بحران جهانی غذا توافقی را با روسیه امضا کردند که بر اساس آن، به صادرات غله جات اوکراین از طریق بحیره سیاه اجازه داده شد، اما این توافق در ماه جولای پس از آن متوقف شد که مسکو آنرا تمدید نکرد.

اما مسکو حالا مایل است تا نگرانی‌های کشور‌های افریقایی را در مورد امنیت غذایی بر طرف کند.

در همین حال، رجب طیب اردوغان،‌ رییس جمهور ترکیه، در یک کنفرانس خبری گفت:‌ "ما به توافق با شش کشور افریقایی نزدیک شده ایم.''

ارودغان گفت: ''روسیه مواد غذایی را تامین خواهد کرد و تدارکات را به صورت رایگان انجام خواهد داد" و تحویلدهی غلات " هفته آینده آغاز خواهد شد."

اوکراین و روسیه هر دو برنامه هایی را برای انتقال غلات خارج از چارچوب توافق غلات فراهم کرده اند،‌ برنامه‌هایی که به گفتهٔ ملل متحد برای امنیت غذایی جهانی حیاتی است.

ترکیه از روسیه و اوکراین خواسته است تا به توافق صادرات غلات برگردند و از آن به عنوان سنگ‌ پایه‌ای برای آغاز مذاکرات صلح استفاده کنند.

توافق غلات از طریق بحیرهٔ سیاه سال گذشته به وساطت ترکیه و ملل متحد میان کیف و مسکو امضا شد. انقره طی هفته‌های گذشته در تلاش بوده مسکو را به اجرای دوباره این توافق متقاعد کند.

گروه

XS
SM
MD
LG