لینک های دسترسی

Breaking News

ارودغان امیدوار است روسیه به احیای صادرات غلات اوکراین توافق کند


رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه
رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه

رییس جمهور ترکیه روز جمعه چهارم اگست (۱۳ اسد) گفت هنوز امیدوار است که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، در ماه جاری میلادی از ترکیه بازدید کند ، زیرا انقره در تلاش برقراری مجدد توافقی است که به اوکراین اجازه می‌دهد غلات خود را از طریق بحیرهٔ سیاه صادر کند.

رجب طیب اردوغان پس از ادای نماز جمعه در مسجد استانبول به خبرنگاران گفت که تاریخ مشخص سفر رییس جمهور پوتین معلوم نیست، اما وزارت خارجه و استخبارات کشورش در مورد بحث دارند. اردوغان گفت:‌ ''باور دارم که این سفر در ماه اگست صورت خواهد گرفت.''

ترکیه و سازمان ملل متحد تابستان سال گذشته برای کاهش بحران جهانی غذا توافقی را با روسیه انجام داد که بر اساس آن به صادرات غله جات اوکراین از طریق بحیره سیاه اجازه داده شد، اما این توافق در ماه جولای پس از آن متوقف شد که مسکو آنرا تمدید نکرد.

اردوغان روز چهارشنبه نیز از طریق یک تماس تیلفونی از پوتین خواست تا تنش ها را بیشتر نکند. این تماس تیلفونی پس از حمله مسکو به تاسیسات حیاتی برای محموله‌های غلات از اوکراین انجام شد.

رییس جمهور ترکیه ماه گذشته هنگام یک کنفرانس خبری مشترک با ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، گفت که پوتین در ماه اگست از ترکیه بازدید خواهد کرد.

یک روز پیش از این وزیر خارجه امریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد، از مسکو به دلیل تاثیرات جنگ "ناموجه و نامعقول" اوکراین بر امنیت غذایی جهان، انتقاد کرد.

انتونی بلینکن گفت: "هر عضو سازمان ملل متحد باید به مسکو بگوید که دیگر بس است؛ استفاده از بحیرهٔ سیاه برای باج‌خواهی بین‌المللی کافی است."

وزیر خارجه ایالات متحده در سخنان خود تصریح کرد که "کافی است آسیب‌پذیرترین کشور‌های جهان را به عنوان اهرم فشار در نظر بگیریم؛ این جنگ نا‌موجه و نامعقول را بس کنید."

بلینکن درباره پیامدهای استفادهٔ ابزاری از بحیرهٔ سیاسی بر صادرات غلات اوکراین که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد، هشدار داد.

در واکنش به اظهارات بلینکن، روسیه روز جمعه از ایالات متحده خواست تا به جای وعده، در عمل اقداماتی را روی دست بگیرد تا توافق صادرات از طریق بحیرهٔ سیاه احیا شود.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز جمعه به خبرنگاران گفت:‌‌ ''اگر آنها [مقامات ایالات متحده ] می‌خواهند در اجرای بخشی از توافق غلات که مربوط به روسیه است، مشارکت کنند، امریکایی‌ها باید آن را انجام دهند، نه اینکه وعده بدهند که درباره آن فکر کنند.''

با آنکه ترکیه عضو پیمان اتلاتیک شمالی است، این کشور پس از آغاز تهاجم نظامی مسکو بر کیف توانسته است روابط دوستانهٔ‌ خود را با روسیه و اوکراین را حفظ کند.

روسیه به کرات بنادر اوکراین را هدف قرار داده، زیربنا‌های حیاتی و تاسیسات این کشور را تخریب کرده و بیش از ۱۸۰ هزار تن غلات را از بین برده است.

مسکو هشدار داده است که تمامی کشتی‌ها در بحیرهٔ سیاه را منحیث انتقالات سلاح خواهد پنداشت و از این رو تمامی کشتی‌ها اهداف مشروع برای نیروهای این کشور خواهند بود.

گروه

XS
SM
MD
LG