لینک های دسترسی

Breaking News

پوتین نامزدی‌اش را برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه اعلام کرد


ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه روز جمعه هشتم دسمبر (۱۷ قوس) تایید کرد که در انتخابات ریاست جمهوری که قرار است در ماه مارچ ۲۰۲۴ برگزار شود، شرکت خواهد کرد و گفت "راه دیگری" جز رقابت در انتخابات وجود ندارد.

پوتین پس از مراسم اهدای جوایز به پرسونل اردو در کرملین گفت: "من در زمان‌های مختلف افکار مختلفی داشته‌ام، اما این زمانی است که باید تصمیم‌گرفت. من برای ریاست جمهوری فدراسیون روسیه خود را نامزد می‌کنم."

ولادیمیر پوتین از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ به صفت رییس جمهور، از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ به صفت صدر اعظم و بار دیگر از ۲۰۱۲ تا کنون به صفت رییس جمهور روسیه ایفای وظیفه کرده است.

ولنتینا ماتوینکو، رییس مجلس علیای پارلمان روسیه گفت: "رییس جمهور ما هرگز از تصمیم گیری های مسوولانه اجتناب نکرده و اجتناب نمی کند، و امروز او یک بار دیگر در یک لحظهٔ انتخاب و چالش تاریخی این را تایید کرد."

با این حال، پوتین هنوز به طور رسمی اعلام نکرده است که در انتخاباتی که قرار است بین ۱۵ تا ۱۷ مارچ سال آینده برگزار شود، رقابت خواهد کرد.

تحلیلگران می گویند پوتین با هیچ چالش بزرگی روبرو نخواهد شد و احتمالاً تا حد ممکن برای پنهان کردن اختلافات داخلی بر سر درگیری اوکراین، تلاش خواهد کرد.

پوتین در ماه جنوری ۲۰۲۰ تعدیلاتی را در قانون اساسی آن کشور پیشنهاد کرد که زمینه را برای ادامۀ اقتدارش تا سال ۲۰۳۶ فراهم می‌کند.

اما مخالفان آقای پوتین، این اقدام وی را کودتای قانونی خوانده و با آن مخالفت شدید خود را ابراز کردند.

هر دو مجلس پارلمان و محکمۀ قانون اساسی روسیه تعدیلات جدید را منظور کرد و رییس جمهور آن را توشیح و به قانون مبدل کرد، با آنهم به عنوان نمایش دموکراتیک برای قانونمند ساختن این تغییرات جنجالی، پوتین رای‌گیری سرتاسری را برگزار کرد.

نتایج نهایی یک هفته رای‌گیری نشان داد که تقریباً ۷۸ درصد از رای دهندگان از تغییراتی در قانون اساسی حمایت کردند که به پوتین اجازه می دهد دو دوره شش ساله دیگر پس از پایان دوره فعلی وی در سال ۲۰۲۴ به حیث رییس جمهور باقی بماند.

گروه

XS
SM
MD
LG