لینک های دسترسی

Breaking News

پیروزی پوتین در انتخابات ریاست جمهوری روسیه؛ غرب: این انتخابات آزاد و عادلانه نبود


با این پیروزی پوتین برای پنجمین بار تصدی ریاست جمهوری روسیه را به عهده می‌گیرد
با این پیروزی پوتین برای پنجمین بار تصدی ریاست جمهوری روسیه را به عهده می‌گیرد

نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری روسیه که در سه روز گذشته جریان داشت، حاکی از پیروزی ولادیمیر پوتین است.

بر اساس آماری که مرکز تحقیقاتی دیدگاه عامهٔ روسیه شام یکشنبه ۱۷ مارچ (۲۷ حوت) نشر کرد، پوتین ۸۸ درصد آرا را کسب کرده است.

پیروزی پوتین در این انتخابات از قبل متصور بود، زیرا مخالفان سیاسی وی یا زندانی بوده یا هم در تبعید به سر می‌برند.

اندکی پس از پایان رای‌دهی در انتخابات روسیه، حکومت ایالات متحده گفت که این انتخابات "آزاد و عادلانه" نبوده است، زیرا به گفتهٔ قصر سفید "پوتین مخالفان خود را زندانی کرده و آنان را از رقابت در انتخابات باز داشته است".

وزارت خارجهٔ آلمان در پیامی در شبکهٔ اجتماعی ایکس نگاشته است: "انتخابات ساختگی در روسیه به گونهٔ بدیهی نه آزاد و نه عادلانه است، نتایج آن هیچ کسی را شگفت زده نخواهد کرد. حاکمیت پوتین مستبدانه است، او به سانسور، سرکوب و خشونت متکی است."

انتخابات در فضای به شدت زیر کنترول در سرتاسر روسیه و ساحات اشغال شدهٔ اوکراین که پوتین آن را جز خاک روسیه اعلام کرده است، برگزار شد.

وزارت خارجهٔ آلمان در ادامهٔ انتقاد از انتخابات روسیه نگاشته است: "برگزاری این 'انتخابات' در سرزمین‌های اشغال شدهٔ اوکراین پوچ و باطل بوده و تخطی دیگری از قوانین بین‌المللی است."

در این انتخابات، پوتین با سه رقیب نمادین از احزاب دوست با کرملین مواجه بود که آنان نیز از هرگونه انتقاد از حاکمیت پوتین یا هم تهاجم او به اوکراین خودداری کردند.

با این پیروزی، پوتین ۷۱ ساله که از دو دهه به اینسو قدرت را در روسیه در دست دارد، برای شش سال دیگر نیز تصدی ریاست جمهوری آن کشور را به عهده می‌گیرد.

گروه

XS
SM
MD
LG