لینک های دسترسی

Breaking News

صدها نفر در روسیه به خاطر یادبود از الکسی نوالنی بازداشت شدند


یک زن در شهر سنت پیترسبرگ در حضور پولیس در محل یادبود نوالنی گل می‌گذارد
یک زن در شهر سنت پیترسبرگ در حضور پولیس در محل یادبود نوالنی گل می‌گذارد

یک گروه معتبر مدافع حقوق بشر امروز ۱۸ فبروری (۲۹ دلو) گزارش داد که روسیه در حالی بیش از ۴۰۰ نفر را بازداشت کرد که آنان از الکسی نوالنی، مخالف عمدهٔ ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، یادبود به عمل می‌آوردند.

مرگ ناگهانی نوالنی ۴۷ ساله که دلیل آن تا حال واضح نشده است، صدمهٔ بزرگی به شمار زیادی از شهروندان روسیه بود. نوالنی تا آخرین رمق حیات‌اش دست از انتقاد بر کرملین برنداشت، حتا پس از آن که از تسمم با زهر جان به سلامت برد و چندین بار به زندان محکوم شد.

تیم نوالنی روز شنبه گفتند که وی "به قتل" رسیده است. اما مقامات روسی گفته اند که نوالنی روز جمعه پس از قدم زدن احساس ضعف کرده و بی‌هوش شد و در نهایت به گونهٔ ناگهانی جان باخت.

خبر مرگ نوالنی واکنش‌های جهانی را در پی داشت و صدها نفر در ده‌ها شهر روسیه با ایجاد بنا‌های یادبود و گذاشتن گل به قربانیان سیاسی ادای احترام کردند.

گروه مدافع حقوق بشری "OVD-Info" که بازداشت‌های سیاسی را پی‌گیری کرده و مساعدت‌های حقوقی فراهم می‌کند، گزارش داد که در ده‌ها شهر روسیه، پولیس ۴۰۱ نفر را شب گذشته بازداشت کرد.

بر اساس این گزارش، تنها در شهر سنت پیترسبرگ بیش از ۲۰۰ نفر بازداشت شدند، به شمول گریگوری میخانوف، یک کشیش که برنامهٔ مراسم یادبود از نوالنی را در رسانه‌های اجتماعی اعلام کرده بود. میخانوف، از سوی پولیس به سازماندهی راهپیمایی متهم شد، اما بعداً به دلیل سکتهٔ مغزی در شفاخانه بستری شد.

بر اساس حکم محکمهٔ سنت پیترسبرگ، از میان بازداشت شدگان به ۴۲ نفر از یک تا شش روز زندان مجازات داده شد. در مسکو، پایتخت روسیه، دست‌کم شش نفر به ۱۵ روز زندان محکوم شدند.

خبر مرگ نوالنی یک ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری در روسیه نشر شد، انتخاباتی که انتظار می‌رود ولادمیر پوتین در آن برای شش سال دیگر منحیث رییس جمهور انتخاب شود.

نوالنی از سال ۲۰۲۱ به اینسو زندانی بود و مدت زندان ۱۹ سال خود را سپری می‌کرد. او پس از آن که به دلیل مسموم شدن در آلمان بستری شده بود، به مسکو برگشت و بازداشت شد. نوالنی اتهام وارد کرده بود که کرملین در مسموم کردن وی دست داشت.

گروه

XS
SM
MD
LG