لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌ها به متهم شدن ترمپ؛ پنس: هیچ‌کسی بالاتر از قانون نیست


مایک پنس، معاون پیشین ریاست جمهوری ایالات متحده
مایک پنس، معاون پیشین ریاست جمهوری ایالات متحده

متهم شدن دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده به تلاش برای تغییر نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ ایالات متحده، واکنش‌ شماری از سیاستمداران امریکایی را بر انگیخته است.

مایک پنس، معاون ریاست جمهوری ایالات متحده در حکومت ترمپ گفته است که هرکسی که خود را بالاتر از قانون اساسی ایالات متحده قرار دهد "هرگز نباید" رییس جمهور ایالات متحده باشد.

اتهامی که روز سه شنبه اول اگست بر رییس جمهور پیشین ایالات متحده وارد شد، سلسله‌ای از رویدادها را بین سوم نومبر ۲۰۲۰ یعنی روز برگزاری انتخابات تا ششم جنوری ۲۰۲۱ که حامیان ترمپ بر مقر کانگرس امریکا یورش بردند، احتوا می‌کند.

هری دن، افسر پولیس محافظ مقر کانگرس ایالات متحده که با همکارانش در مقابل شورش حامیان ترمپ ایستادگی کردند، در بیانیه‌ای که وکلی دن آن را نشر کرده، گفته است: "از نخستین روز خواستار حسابدهی و عدالت برای مردان و زنان پولیس بودم که شجاعانه در ششم جنوری [روز شورش حامیان ترمپ] رزمیدند."

دن ابراز امیدواری کرده است که نظام عدلی و قضایی ایالات متحده قضیۀ شورش حامیان ترمپ بر مقر کانگرس ایالات متحده را به گونۀ مناسب رسیدگی خواهد کرد.

چک شومر، رهبر اکثریت دموکرات در مجلس سنا و حکیم جفریز، رهبر اعضای دموکرات مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده با اشاره به اتهامات جدید بر ترمپ، در یک بیانیۀ مشترک گفته اند که این اقدام به نسل‌ها در امریکا یادآوری خواهد کرد که "هیچ کسی، به شمول رییس جمهور ایالات متحده بالاتر از قانون نیست."

ننسی پلوسی، رییس پیشین مجلس نمایندگان ایالات متحده که طرفداران ترمپ در ششم جنوری ۲۰۲۱ دفترش را زیر و رو کردند، با نشر بیانیه‌ای گفته است که روند قانونی تحقق می‌یابد و به گفتۀ وی "عدالت باید بر اساس حقایق و قانون" تامین شود.

پلوسی گفته است: "اتهاماتی که در اتهامنامه ذکر شده است بسیار جدی است و باید در روند قضایی به گونۀ آرام و بدون دخالت بیرونی رسیدگی شود. مانند هر متهم جنایی، رییس جمهور پیشین نیز تا زمان اثبات گناه، بی‎گناه می‌باشد."

اما رهبران جمهوریخواه، اتهامات وارده بر ترمپ را یک شکل دخالت سیاسی در آستانۀ انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده پنداشته اند. جو بایدن، رییس جمهور کنونی ایالات متحده به صفت نامزد حزب دموکرات در این انتخابات رقابت می‌کند. ترمپ نیز پیشتازترین چهره در میان جمهواریخواهان برای کسب نامزدی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ امریکا است.

جمهوریخواهان همچنان گفته اند که وزارت عدلیۀ ایالات متحده باید در مورد تحقیقات مرتبط به سوابق مالیاتی هنتر بایدن، پسر جو بایدن وضاحت بدهد. هنتر بایدن اتهامات مبنی بر گریز مالیاتی را نپذیرفته است.

کیوین مک‌کارتی، رییس مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده در بیانیه‌ای گفته است: "هرکس در امریکا می‌توانست ببیند که اتفاق بعدی چه است: تلاش وزارت عدلیه برای اختلال خبرها و تاختن بر نامزد پیشتاز جمهوریخواه، رییس جمهور ترمپ. جمهوریخواهان مجلس به تلاش برای آشکار کردن حقایق در مورد شرکت بایدن ادامه خواهند داد."

ستیف سکالیس، رهبر اکثریت جمهوریخواه در مجلس نمایندگان ایالات متحده، وارد شدن اتهام بر ترمپ را "سواستفادۀ ننگین قدرت" توصیف کرده و وزارت عدلیۀ ایالات متحده را به رفتار مطلوب با هنتر بایدن متهم کرده است.

تد بد، سناتور جمهوریخواه گفت که حکومت بایدن مکرراً "نظام عدلی را برای هدف قرار دادن رقبای ارشد سیاسی‌اش تسلیح می‌کند."

گروه

XS
SM
MD
LG