لینک های دسترسی

Breaking News

اسلام‌آباد: روابط پاکستان با افغانستان زمانی بهبود می‌یابد که خاک آن کشور علیه پاکستان استفاده نشود


محسن نقوی، وزیر داخله پاکستان
محسن نقوی، وزیر داخله پاکستان

وزیر داخلۀ پاکستان گفته است که روابط میان افغانستان و پاکستان زمانی بهبود می‌یابد که از خاک افغانستان علیه پاکستان استفاده نشود.

محسن نقوی، وزیر داخله پاکستان و رای طاهر، هماهنگ‌کنندۀ اداره مبارزه با تروریزم این کشور، روز یکشنبه ۲۶ می (ششم جوزا) در نشست خبری مشترک در لاهور، بدون نام بردن از کشوری خاص، سازمان‌های استخباراتی برخی کشورها را به همکاری در سازمان‌دهی این حمله متهم کردند.

نقوی گروه تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) را در قبال حمله بر انجنیران چینی در ایالت خیبر پشتونخوا مسوول دانسته و یک بار دیگر ادعا کرد که آن حمله در داخل افغانستان طراحی شده بود.

او گفت: "پاکستان این موضوع را با حکومت موقت افغانستان در میان گذاشته و اصرار دارد که آنها [حکومت طالبان] علیه گروه‌های تروریستی در این کشور اقدام کنند، اما هنوز نتایج خوبی نگرفته ایم."

به تاریخ ۲۶ مارچ ۲۰۲۴، پنج انجنیر چینی و یک راننده پاکستانی در حمله انتحاری به موتر حامل شان در ساحۀ بشام در ایالت خیبر پشتونخوا کشته شدند.

مقامات امنیتی پاکستان پس از این حمله گفتند که موتر استفاده شده در این حمله از افغانستان به این منطقه آورده شده است. حکومت طالبان این حمله را محکوم کرده و استفاده از خاک افغانستان در این حمله را به شدت تکذیب کرده است.

وزیر داخله پاکستان در این نشست خبری گفت که خواستار روابط خوب با افغانستان است، اما تاکید کرد که زمانی می‌توان با این کشور روابط خوب برقرار کرد که از خاک آن علیه پاکستان استفاده نشود.

نقوی افزود: "می‌خواهیم روابط خوبی با افغانستان برقرار کنیم، اما برای این مهم است که آنان [طالبان] این تروریستان را بازداشت و محاکمه کنند یا به ما تحویل دهند."

وزیر داخله پاکستان از حکومت طالبان خواست که تمامی سرکردگان گروه تحریک طالبان پاکستان را بازداشت کند.

نقوی مدعی شد که گروه تحریک طالبان پاکستان مانند یک پروژه در حال برنامه‌ریزی حملات علیه نیروهای امنیتی در پاکستان است و سازمان‌های استخباراتی دشمن در ازای این حملات پول زیادی به آنها می‌پردازند. اما وی نام هیچ کشوری را ذکر نکرد و جزییات بیشتری در این باره ارایه نکرد.

پیش از این، آصف درانی، نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان، به تاریخ ۱۶ مارچ (۲۶ حوت) در یک نشست انستیتوت مطالعات صلح پاکستان پیرامون افغانستان ادعا کرده بود که بین ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ جنگجوی تحریک طالبان پاکستانی در افغانستان حضور دارند و به واسطۀ افغان‌ها از هند پول دریافت می‌کنند.

قبل از اظهارات تازۀ وزیر داخله پاکستان، جنرال احمد شریف چوهدری، سخنگوی اردوی پاکستان نیز ادعاهای مشابهی را مطرح کرده و گفته بود که نه تنها طرح حمله بر انجنیران چینی در افغانستان ترتیب شده، بلکه عامل انتحاری که موتر مملو از مواد منفجره را به موتر این انجنیران تصادم داد، نیز افغان بود.

اما در واکنش به ادعای سخنگوی اردوی پاکستان، عنایت‌الله خوارزمی، سخنگوی وزارت دفاع حکومت طالبان، این ادعاها را رد کرد و شاخه خراسان گروه داعش را به استفاده از خاک پاکستان علیه افغانستان متهم کرد، آنچه وزارت خارجه پاکستان آن را "ادعای واهی" خواند.

روابط پاکستان و حکومت طالبان از مدت‌ها قبل به دلیل تحت حمایت قرارگرفتن تحریک طالبان پاکستان از سوی حکومت طالبان تیره شده است. حکومت طالبان بارها ادعای پاکستان مبنی بر حمایت از تحریک طالبان پاکستان را رد کرده و گفته است که به کسی اجازه نمی‌دهد از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده کند.

گروه

XS
SM
MD
LG