لینک های دسترسی

Breaking News

در دوسال گذشته بیش از ۵۰ درصد فرامین طالبان در مورد محدودیت بر زنان بوده است - گزارش 


کمیسیون ایالات متحده در امور آزادی بین المللی ادیان روز چهارشنبه ۳۰ اگست (هشتم سنبله) با نشر گزارش تازه گفته است که بیش از ۵۰ درصد فرامینی را که طالبان در جریان دو سال گذشته صادر کرده اند، در مورد وضع محدودیت بر زنان بوده است.

در این گزارش آمده است که پس از تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان در اگست سال ۲۰۲۱، طالبان بیش از ۸۰ فرمان صادر کرده اند که بیش از نصف آن به گونهٔ مستقیم بر زنان و دختران محدودیت‌های شدید را تنفیذ کرده است.

این کمیسیون گفته است که این محدودیت‌ها مانع شده است تا زنان بر اساس تفسیری که طالبان از دین دارند، زندگی کنند.

طالبان در این مدت دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه و پوهنتون‌ها را به روی زنان و دختران مسدود کردند و زنان را از کار در بیرون از خانه، به استثنای سکتور معارف و صحت، منع و حضور آنان را در اماکن عامه مانند، کلب‌های ورزشی، حمام‌ها و پارک‌ها منع کردند.

کمیسیون ایالات متحده در امور آزادی بین المللی ادیان گفته است که سایر محدودیت‌های نیز است که در رسانه‌ها چندان به آن پرداخته نشده، مانند منع رانندگی توسط زنان.

در این گزارش آمده است که این فرامین به گونهٔ‌ مستقیم توسط هبت الله اخندزاده، رهبر طالبان صادر شده است.

آزادی ادیان و مذاهب

در این گزارش آمده است که طالبان تفسیر شدیدی از مذهب سنی را تطبیق می‌کنند، اقدامی که وضعیت آزادی مذاهب را در این کشور وخیمتر کرده است و با صدور فرامین، دساتیر و مکتوب‌ها آزادی ادیان و مذاهب را برای تمام افغان‌ها محدود کرده اند، به شمول آنانی که تفسیر متفاوتی از اسلام دارند.

پیش از این، این کمیسیون گزارش داده بود که اقلیت‌های های دینی و مذهبی در افغانستان نمی‌توانند باورهای خود را به گونۀ علنی ابراز کنند زیرا آنان با عواقب آن، به شمول مرگ، مواجه خواهند شد.

در این گزارش آمده است که ۱۰ تا ۱۵ در صد افغان‌ها شیعه مذهب اند و فیصدی اندکی از آنان صوفی یا احمدی اند و شمار زیادی از اقلیت‌های غیرمسلمان این کشور را ترک کرده اند.

بر اساس معلومات این گزارش، طالبان بر مبنای تفسیری که از شریعت دارند، مسلمانانی را که به دین دیگر می‌گرایند، مرتد می‌خوانند و مجازات ارتداد نزد آنان مرگ است.

این کمیسیون گفته است که در جریان سال جاری، طالبان تدریس فقه شیعه را در پوهنتون‌ها منع کرده و در ماه فبروری در بدخشان ازدواج میان مسلمانان سنی و شیعه را نیز منع کردند.

طالبان در ماه محرم نیز بر مراسم عزاداری شیعیان در افغانستان محدودیت‌های را وضع کرده و گفتند که به مشورهٔ علمای شیعه و بنابر دلایل امنیتی این محدودیت‌ها در نظر گرفته شده بود.

اما علمای شیعه از حکومت طالبان خواسته بودند تا محدودیت‌های وضع‌شده بر مراسم محرم را در مساجد و تکایای کابل لغو و برگزاری مراسم عاشورا را در تمام مساجد و تکایا اجازه بدهد.

این کمیسیون قبلاً‌ پیشنهاد کرده بود تا افغانستان تحت حاکمیت طالبان به دلیل نقض جاری و سیستماتیک آزادی‌های و مذهبی دینی منحیث "کشور مورد نگرانی مشخص" شناسایی شود.

سیستم عدلی

کمیسیون ایالات متحده در امور آزادی بین المللی ادیان همچنان گفته است که حکومت طالبان یک بخش اجرایی و یک بخش عدلی داشته و هیچ بخش حقوقی مستقل ندارد.

در این گزارش آمده است که هبت الله اخندزاده، بالاترین مقام این گروه ۲۰ مشاور از شورای علما دارد، اما در نهایت تصمیم گیرنده خودش است و این تصامیم همواره از طریق فرامین و دساتیر صادر می‌شود که اکثراً در بخش تطبیق مجازات جزییات مشخص نمی‌داشته باشد و این امر سبب بی‌‌سرنوشتی و هراس می‌شود و چنین ابهام به رهبران طالبان اجازه می‌دهد تا آنان خودسرانه قوانین را بر اساس تفسیر خود شان از این فرامین، اجرا کنند.

این کمیسیون بر اساس معلومات ملل متحد گفته است که دسترسی برابر به عدالت در افغانستان تحت سیستم حقوقی کنونی، منحیث یک موضوع نگران کننده باقی مانده است.

جامعه بین المللی از طالبان خواسته است که اگر خواهان مشروعیت بین المللی استند، به حقوق زنان و دختران و اقلیت‌ها احترام قایل شوند و حکومت همه‌شمول را ایجاد کنند.

اما طالبان می‌گویند که حقوق تمامی افغان‌ها در این کشور تامین است و با وجود آنکه حکومت خود را همه‌شمول می‌خوانند، این پیشنهاد جامعهٔ‌ بین المللی را مداخله در امور داخلی افغانستان خوانده و خواهان توقف آن شده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG