لینک های دسترسی

Breaking News

رینا امیری به منظور حمایت از زنان و دختران افغان راهی اندونیزیا شد


رینا امیری، نمایندهٔ ویژهٔ وزارت امور خارجهٔ ایالات متحده در امور حقوق بشر و زنان برای افغانستان
رینا امیری، نمایندهٔ ویژهٔ وزارت امور خارجهٔ ایالات متحده در امور حقوق بشر و زنان برای افغانستان

رینا امیری، نمایندهٔ ویژهٔ وزارت خارجهٔ ایالات متحده در امور حقوق بشر و زنان برای افغانستان، روز دوشنبه پنجم دسمبر (۱۴ قوس)‌ به اندونیزیا سفر کرد تا در کنفرانسی که به خاطر حمایت از زنان و دختران افغان برگزار می‌شود،‌ اشتراک کند.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این کنفرانس به صورت مشترک از سوی حکومت‌های قطر و اندونیزیا به منظور حمایت از آموزش زنان و دختران افغان برگزار می‌شود.

در اعلامیهٔ وزارت خارجه امریکا آمده است که رینا امیری از تاریخ پنجم دسمبر تا ۱۶ دسمبر علاوه بر اندونیزیا، به سویس و ترکیه نیز سفر می‌کند.

بر اساس این اعلامیه،‌ نمایندهٔ ویژهٔ وزارت خارجهٔ ایالات متحده در امور حقوق بشر و زنان برای افغانستان در جریان سفرش مشوره‌های دوجانبه و چندجانبه با شرکای خود از جمله نمایندگان ملل متحد، افغان‌ها، به شمول زنان و رهبران جامعهٔ مدنی، در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان خواهد داشت.

سفر این مقام ارشد ایالات متحده به دو کشور اسلامی و یک کشور اروپایی در حالی صورت می‌گیرد که طالبان محدویت بر زنان و دختران در افغانستان را به طور فزاینده‌ای افزایش داده اند.

در تازه‌ترین اقدام،‌ وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در هفتهٔ دوم ماه نومبر سال روان میلادی زنان را از رفتن به حمام‌های عمومی منع کرد. پیش از آن نیز،‌ طالبان بر ورود زنان به پارک‌های تفریحی و رفتن آنان به کلب‌های ورزشی، ممنوعیت وضع کرده بود.

پس از مسلط شدن دوباره بر افغانستان، طالبان مقررات سختگیرانه را بر زنان در افغانستان وضع کرد، زنان از کار در ادارات دولتی به استثنای چند ادارۀ معدود منع شدند، مکاتب متوسطه و لیسه به روی دختران مسدود شد و به زنان دستور داده شد که بدون محرم شرعی به سفر نروند.

فعالان حقوق زن می‌گویند که وضع مقررات سختگیرانۀ روز افزون طالبان بر زنان افغان به این هدف است تا آنان را از گردهمایی و ابراز مخالفت با حکومت طالبان بازدارند.

در نزدیک به ۱۶ ماه گذشته که از حاکمیت طالبان بر افغانستان می‌گذرد، زنان افغان چندین بار بر ضد مقررات سختگیرانۀ طالبان علیه زنان صدای اعتراض بلند کرده و به جاده‌ها بر آمده اند. اما هربار از سوی طالبان سرکوب شده و شماری از فعالان و برگزار کنندگان این تظاهرات بازداشت، بازجویی و حتا شکنجه و زندانی شده اند.

XS
SM
MD
LG