لینک های دسترسی

Breaking News

قانونگذار امریکایی: طالبان 'تروریست' اند، از 'روند ویانا' حمایت شود


تم بورچت، عضو مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده
تم بورچت، عضو مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده

تم بورچت، عضو مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده، طرحی را به حمایت از "روند ویانا" و مخالفت سیاسی با گروه طالبان ارایه کرده و طالبان را "گروه تروریستی" خوانده است.

بورچت روز چهارشنبه ۱۱ سپتمبر (۲۱ سنبله) ضمن اعلام این طرح گفت: "طالبان همواره یک گروه تروریستی بوده است و هرگز از تروریست بودن دست نبرداشته است. آنان وعدۀ دروغین دادند که این بار وضعیت متفاوت خواهد بود."

جبهۀ مقاومت به رهبری احمد مسعود و سایر گروه‌ها و چهره‌های سیاسی مخالف طالبان در روند ویانا حضور داشته و تا کنون چندین نشست را برگزار کرده اند.

بورچت که نمایندۀ جمهوریخواه از ایالت تنیسی است، در طرح پیشنهادی خود طالبان را به عنوان "سازمان تروریستی" تقبیح کرده و از ایالات متحده و دیگر کشورها خواسته است تا در روند ویانا شرکت کنند.

این قانونگذار امریکایی بر اهمیت ایستادگی در کنار مردم افغانستان، به ویژه کسانی که دوشادوش امریکا بر ضد طالبان جنگیده و کسانی که از سوی طالبان سرکوب شده اند، تاکید کرده است.

تم بورچت گفته است: "روند ویانا پلتفورم سیاسی است که در ویانا، پایتخت اتریش، ایجاد شده و شاخه‌های سیاسی ضد طالبان را گردهم جمع می‌کند تا در هماهنگی، جبهۀ متحدی را علیه طالبان ایجاد کنند."

همزمان با اعلام طرح بورچت، مایکل‌مک‌کال، رییس کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده از طریق تماس ویدیویی با احمد مسعود رهبر جبهۀ مقاومت صحبت کرده و نیز با شماری از نمایندگان این جبهه در دفتر کارش دیدار حضوری داشته است.

حدود یک هفته پیش، ننسی میس، عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده، با ارایۀ طرحی از حکومت ایالات متحده خواسته بود تا گروه طالبان را به صفت سازمان تروریستی خارجی شناسایی کند.

پیش از آن نیز، شماری از قانونگذاران امریکایی به شمول لندسی گراهام و مارکو روبیو، دو سناتور برجستۀ جمهوریخواه، خواستار درج گروه طالبان در فهرست سازمان‌های تروریستی شده بودند.

کشورهای غربی با آنکه در سه سال گذشته حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته اند، کماکان با حکومت این گروه تعامل داشته و در تازه‌ترین مورد، بریتانیا و ناروی اعلام کردند که بنا به درخواست حکومت طالبان، سفارت‌های افغانستان را در این دو کشور که توسط دپلوماتان حکومت پیشین افغانستان اداره می‌شد، مسدود خواهند کرد.

گروه

XS
SM
MD
LG