لینک های دسترسی

Breaking News

تحقیقات: حمله بر ژورنالستان در جنوب لبنان عمدی بود، نه تصادفی


عصام عبدالله، ژورنالست خبرگزاری رویترز، به تاریخ ۱۳ اکتوبر هنگام پوشش درگیری‌ها در جنوب لبنان کشته شد
عصام عبدالله، ژورنالست خبرگزاری رویترز، به تاریخ ۱۳ اکتوبر هنگام پوشش درگیری‌ها در جنوب لبنان کشته شد

گزارشگران بدون مرز روز یکشنبه ۲۹ اکتوبر (هفتم عقرب) گفت که تحقیقات این سازمان نشان می‌دهد که چندین ژورنالست به تاریخ ۱۳ اکتوبر هنگام پوشش درگیری‌ها به صورت عمدی در جنوب لبنان هدف حملات قرار گرفتند.

در حملهٔ ۱۳ اکتوبر یک ژورنالست خبرگزاری رویترز کشته شد و شش ژورنالست دیگر به شمول دو روزنامه‌نگار فرانس پرس زخمی شدند که وضعیت صحی یکی از آنان وخیم گزارش شده است.

یافته های اولیه گزارشگران بدون مرز به طور مستقیم نیروهای اسراییلی را متهم به این حمله نکرده است، اما تحلیل و تجزیه وضعیت نشان می‌دهد که این حملات از سمت شرق که مرز اسراییل است، صورت گرفته است.

تحقیقات این سازمان نشان می‌دهد که حملات دو هفته قبل با تفاوت ۳۸ ثانیه از همدیگر محلی را هدف قرار دادند که هفت ژورنالست در آن ساحه برای بیش از یک ساعت حضور داشتند.

عصام عبدالله، عکاس و فلمبردار خبرگزاری رویترز که تیمی از ژورنالستان رویترز را در جنوب لبنان همراهی می‌کرد، زمانی به تاریخ ۱۳ اکتوبر کشته کشته شد که آنان حملات توپخانه‌ای را به صورت زنده زیر پوشش خبری قرار می‌دادند.

گزارشگران بدون مرز گفته است که یکی از موتر‌های این ژورنالستان علامت "مطبوعات" را داشت و واضح بود که ژورنالستان در کنار این موتر حضور داشتند.

بر اساس این گزارش، ژورنالستان حاضر در این ساحه، معتقد اند که حملات از سوی اسراییل بر آنان صورت گرفته است.

در این گزارش آمده است که این ژورنالستان در ظرف اندکی بیشتر از ۳۰ ثانیه از یک سمت هدف قرار گرفتند و این دلالت بر این می‌کند که آنان به صورت دقیق هدف حملات قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش، بعید بود که روزنامه نگاران با جنگجویان اشتباه گرفته شوند، زیرا آنان پنهان نشده بودند و در واقع بیش از یک ساعت در بالای تپه باز حضور داشتند تا صحنهٔ درگیری‌ها را به صورت واضح زیر پوشش خبری قرار بدهند.

این ژورنالستان واسکت‌های ضد مرمی به تن داشتند و موتر آنان علامت مطبوعات را داشت.

گزارشگران بدون مرز از قول دو ژورنالست گزارش داده است که یک هلیکوپتر اسراییلی درست چند لحظه قبل از حملات از منطقه عبور کرده بود.

مقامات لبنان اسراییل را متهم به این حمله کرده اند. نظامیان اسراییل گفته اند که در مورد تحقیق می‌کنند.

خبرگزاری فرانس پرس نیز خود تحقیقات را در مورد این حمله انجام می‌دهد و از مقامات لبنان و اسراییل خواسته است تا تحقیقات جدی را در این مورد انجام بدهند. خبرگزاری رویترز نیز از اسراییل خواسته است تا به اسرع وقت در مورد این حمله تحقیقات همه جانبه را انجام بدهد.

گروه

XS
SM
MD
LG