لینک های دسترسی

Breaking News

باشندگان غور از عدم توجه نهادهای بین‌المللی به سیلاب‌زدگان این ولایت شکایت دارند


برخی از باشندگان ولایت غور مدعی اند که با گذشت یک هفته از سرازیر شدن سیلاب‌ها در این ولایت، بسیاری از سیلاب‌زدگان در وضعیت ناگوار به سر برده و به گفتۀ آنان، نهادهای بین‌المللی تا کنون هیچ توجه به آنان نکرده اند.

این سیلاب‌ها به تاریخ ۱۷ می (۲۸ ثور) بیشتر در بخش‌های فیروزکوه و ولسوالی‌های دولتیار، شهرک، تولک، دولینه، مرغاب و لعل و سرجنگل و مرکز ولایت غور سرازیر شد که به گفته مقامات طالبان در این حوادث طبیعی، کم از کم ۵۰ نفر جان باخته و ده‌ها نفر دیگر ناپدید شدند.

یاسین آژند، یکی از باشندگان این ولایت روز جمعه ۲۴ می (چهارم جوزا) به صدای امریکا گفت که سیلاب‌های اخیر در این ولایت خسارات زیادی را به باشندگان این ولایت در شهر فیروزکوه و برخی از ولسوالی‌های این ولایت به بار آورده و شماری از آنان در حال حاضر در فضای باز و در زیر خیمه‌ها زندگی می‌کنند.

آژند افزود: "هیچ موسسۀ برای شان [ سیلاب‌زدگان] کمک نکرده است، آنان بسیار آسیب دیده اند، یک تعداد خانه‌های شان از بین رفته و از یک تعداد دیگر زمین‌ها و مزارع شان از بین رفته است."

این باشنده ولایت غور افزود که سیلاب‌زدگان با کمبود مواد غذایی مواجه اند و آنان به گونۀ فوری به سرپناه، البسه، لوازم صحی و مواد خوراکی نیاز دارند.

آژند همچنان گفت که در روزهای اخیر از بخش‌های سیلاب‌زده در شهر فیروزکوه، مرکز ولایت غور دیدار کرده و خانواده‌ها از افزایش بیماری‌ها به شمول اسهالات و امرض طرق تنفسی در میان کودکان شان شکایت داشته اند.

او همچنان گفت: "سیلاب‌زدگان گفتند که بعد از این سیل، اکثر باشندگان با مشکلات روحی و روانی دچار شده اند. مثلاً شب آن‌ها خواب ندارند و اگر خواب بروند، از بیم سرازیر شدن سیلاب دوباره بیدار می‌شوند و سیلاب‌های اخیر حالت روانی اکثریت شان را بر هم زده است."

احمد شاه موحد، یکی از باشندگان دیگر ولایت غور از عدم توجه نهادهای بین‌المللی به باشندگان این ولایت انتقاد کرد و گفت که با گذشت یک هفته از سرازیر شدن سیلاب‌ها در این ولایت، هنوز هم راه‌های مواصلاتی اکثر ولسوالی‌ها به شهر فیروزکوه و همچنان شاهراه غور – هرات به روی تردد مسدود است.

موحد افزود: " در روزهای اخیر تنها کمک‌های ابتدایی از طرف طالبان به مردم غور صورت گرفته و دیگر نهادهای امدادرسان و بین‌المللی نه کمکی و نه تیمی برای بررسی سیلاب‌زدگان فرستاده اند."

این باشندۀ ولایت غور تاکید کرد که در روزهای اخیر تنها چند نهاد خیریۀ محلی برای باشندگان این ولایت غذا تهیه کرده و در دسترس سیلاب‌زدگان قرار داده اند.

او از نهادهای امدادرسان به ویژه سازمان ملل متحد خواست که برای رسیدگی به سیلاب‌زدگان ولایت غور تلاش کرده و کمک‌های شان را به آنان هرچه زودتر برسانند. موحد مدعی شد که اگر کمک‌های کافی به موقع به آسیب‌دیدگان حوادث طبیعی در غور نرسد، ممکن فاجعۀ انسانی در این ولایت رخ دهد.

در این حال، جنبش شنبه‌های ارغوانی از نهادهای بین‌‎المللی خواسته است که باید کمک‌های شان را بدون دسترسی طالبان، به سیلاب‌زدگان در ولایت غور و دیگر نقاط افغانستان برسانند.

این جنبش در خبرنامه‌ای افزوده است که با آنکه طالبان با جبر پول‌های گزاف را تحت عنوان "مالیه، عشر و زکات" از مردم جمع آوری و عواید داخلی از گمرکات تا فروش معادن را در اختیار داشته اند، اما تا کنون هیچ کمک ثمربخش به سیلاب‌زدگان نکرده‌اند.

این جنبش افزوده است: "ما از همه کمک کنندگان به سیلاب دیدگان اخیر در افغانستان می‌خواهیم تا به طالبان و ساختارهای حکومت خود خوانده و نامشروع این گروه اعتماد نکنند و کمک‌ها را بدون دسترسی این گروه، به خصوص در بغلان، غور، تخار، بدخشان، هرات و سایر ولایات مستقیماً در اختیار متضررین به ویژه زنان و کودکان قرار دهند."

نگرانی‌ها از عدم رسیدگی کمک‌ها به سیلاب‎زدگان ولایت غور در حالی مطرح می‌شود که پیش از این، دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) گفته بود که کمک‌های بشردوستانه برای آسیب‌دیدگان سیلاب‌های اخیر در ولایات شمالی افغانستان در راه است و تا اکنون برای نزدیک به ۱۵هزار نفر غذا، سرپناه و خدمات صحی فراهم شده است.

اوچا به تاریخ ۱۶ می (۲۷ ثور) با نشر گزارشی گفت که ۱۰هزار نفر مواد غذایی، و زراعتی کمک نقدی دریافت کرده، ۲۵۰۰ نفر به سرپناه، دست‌شویی، ظروف پخت و پز دسترسی یافته و دست‌کم۵۰۰ نفر در بخش بهداشت تحت حمایت قرار گرفته اند.

به گفتۀ این اداره ملل متحد، سیلاب‌های ناشی از باران‌های ۱۰ و ۱۱ ماه روان میلادی باشندگان ۲۱ ولسوالی را در ولایات بغلان، بدخشان و تخار از نظر جانی و مالی به شدت متضرر کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG