لینک های دسترسی

Breaking News

مک‌کینزی: توافقنامهٔ دوحه سبب نابودی دولت افغانستان شد


توافقنامه دوحه به تاریخ ۲۹ فبروری ۲۰۲۰ میان زلمی خلیلزاد، نمایندهٔ ویژهٔ ایالات متحده در امور افغانستان و ملا عبدالغنی برادر، معاون کنونی رییس الوزرای حکومت طالبان امضا شد.
توافقنامه دوحه به تاریخ ۲۹ فبروری ۲۰۲۰ میان زلمی خلیلزاد، نمایندهٔ ویژهٔ ایالات متحده در امور افغانستان و ملا عبدالغنی برادر، معاون کنونی رییس الوزرای حکومت طالبان امضا شد.

فرانک مک‌کینزی، فرمانده پیشین قوماندانی مرکزی ایالات متحده (سنتکام)، گفته است که واشنگتن در توافقنامهٔ دوحه "بدترین اشتباهات مذاکراتی" را مرتکب شد که به گفتهٔ او، پیامد آن "نابود شدن دولت [پیشین] افغانستان" بود.

مک‌کینزی که خود ماموریت خروج نظامیان امریکایی را از افغانستان مدیریت کرده بود، در صحبت با شبکهٔ خبری سی‌بی‌اس که روز یکشنبه دوم جون (۱۳ جوزا) نشر شد، از عملکرد حکومت ایالات متحده در چارچوب توافقنامهٔ دوحه انتقاد کرد.

او گفت: "توافقنامه دوحه میکانیزم عملیاتی بود که افغانستان را کشت، دولت افغانستان را نابود کرد، زیرا آنان [افغان‌ها] دیدند که ما مشتاق خروج استیم، بدون در نظرداشت اینکه هزینهٔ آن چقدر گران است. فکر می کنم که برای دولت افغانستان این یک چیز بسیار مهم و تضعیف کننده بود."

این فرمانده پیشین نظامی گفت که ایالات متحده، به ویژه حکومت جو بایدن، می‌توانست از این توافقنامه چیزهای بیشتری به دست آرد، اما به گفتهٔ وی با آن به عنوان "جدول زمانی برای خروج نظامیان امریکایی" از افغانستان برخورد شد.

بر اساس توافقنامهٔ دوحه باید تمام نیروهای خارجی مستقر در افغانستان تا پایان ماه می ۲۰۲۱ از آن کشور خارج می‌شدند، اما جو بایدن پس از پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ ایالات متحده مهلت خروج نظامیان امریکایی را به تاخیر انداخت تا اینکه آخرین دسته از سربازان امریکایی به تاریخ ۳۰ اگست و دو هفته پس از حاکم شدن طالبان بر افغانستان، آن کشور را ترک کردند.

او گفت که در توافقنامهٔ دوحه نکاتی بود که اگر به آن احترام گذاشته می‌شد، طالبان را ملزم می‌کرد تا در ازای خروج نیروهای امریکایی از افغانستان اقدامات مشخصی را انجام بدهند، اما به گفته‌ او، ایالات متحده طالبان را به انجام این کارها ملزم نکرد.

مک‌کینزی در زمانیکه فرمانده سنتکام بود، سفارش کرده بود که حضور اندک نظامی ایالات متحده باید در افغانستان حفظ شود، در غیر آن، این جنرال امریکایی هشدار داده بود که نیروهای امنیتی و دفاعی افغان به تنهایی قادر به دفاع از افغانستان نبوده و از هم خواهد پاشید.

بر اساس توافقنامهٔ دوحه که در اواخر فبروری ۲۰۲۰ میان طالبان و حکومت ایالات متحده امضا شد، طالبان باید در ازای خروج کامل نظامیان خارجی از افغانستان، روابط شان را با گروه‌های تروریستی به شمول القاعده قطع، به حقوق بشر به شمول حقوق زنان احترام گذاشته و برای تشکیل حکومت فراگیر با حکومت افغانستان مذاکره می‌کردند.

طالبان که در ۱۵ اگست ۲۰۲۱ دوباره قدرت را در افغانستان در دست گرفتند، حکومت تک گروهی و تک قومی را شکل داده اند، با صدور ده‌ها فرمان حقوق زنان به شمول حق کار و آموزش را سلب کرده و نیز بر اساس گزارش‌ منابع معتبر بین‌المللی روابط خود را با گروه‌های تروریستی به شمول القاعده قطع نکرده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG