لینک های دسترسی

Breaking News

مک‌کنزی: در پیوند به خروج امریکا از افغانستان پشیمانی‌های زیادی دارم


عکس آرشیف از فرانک مک‌کنزی در زمانیکه فرمانده سنتکام بود
عکس آرشیف از فرانک مک‌کنزی در زمانیکه فرمانده سنتکام بود

فرانک مک‌کنزی، فرمانده پیشین قوماندانی مرکزی قوای امریکایی (سنتکام) که روند خروج نظامیان امریکایی را از افغانستان نظارت می‌کرد،‌ گفته است که بابت تصمیم‌گیری‌ها در مورد خروج از افغانستان "پشیمانی‌های زیادی" دارد.

مک‌کنزی در مصاحبه با شبکهٔ خبری فاکس گفته است: "باورمندم که تاریخ در مورد تصمیم خروج از افغانستان با روشی که ما انجام دادیم،‌ به عنوان اشتباه مرگبار قضاوت خواهد کرد."

فرانک مک‌کنزی که اکنون بازنشسته شده است، از مارچ ۲۰۱۹ تا اپریل ۲۰۲۲ فرماندهی قوای مرکزی ایالات متحده را به عهده داشت و در این مدت بزرگترین ماموریت تخلیهٔ نظامی را در تاریخ امریکا نظارت کرد که در جریان آن حدود ۱۲۴ هزار شهروند افغان به بیرون از افغانستان منتقل شدند.

او در این مصاحبه گفته است: "در مورد چگونگی پایان کار در افغانستان پشیمانی‌های زیادی دارم. یک پشیمانی من در مورد تصمیم اساسی [خروج] است که به نظرم تصمیم غلط بود. به گونهٔ خاص پشیمانم که چرا مردم خود، کارمندان سفارت مان، شهروندان امریکایی خود و افغان‌های معروض به خطر را در زمانی که تصمیم به آوردن نیروهای رزمی مان گرفتیم، تخلیه نکردیم. فکر کنم این اشتباه جدی بود و به نظرم مستقیماً منجر به رویدادهای اگست ۲۰۲۱ شد."

به تاریخ ۲۶ اگست و در جریان عملیات تخلیه که ده‌ها هزار شهروند افغان پشت در و دیوارهای میدان هوایی بین‌المللی کابل صف کشیده و در تلاش بیرون شدن از افغانستان بودند، حملهٔ مهاجم انتحاری داعش سبب کشته شدن کم و بیش ۲۰۰ غیرنظامی افغان و ۱۳ نظامی امریکایی شد.

مک‌کنزی در مصاحبه با فاکس ادعاهایی را رد کرد که گویا رهبران نظامی ایالات متحده در آن زمان می‌توانستند از بروز این حملهٔ مرگبار جلوگیری کنند.

در زمان حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان، رهبران نظامی امریکا به شمول مک‌کنزی خروج کامل نیروهای امریکایی را از افغانستان توصیه نمی‌کردند.

مک‌کنزی در این مصاحبه گفته است که هنوز هم باورمند است که ایالات متحده در افغانستان نیرو داشته باشد. او ارزیابی‌های سنتکام در مورد رشد ظرفیت داعش و احتمال حملهٔ این گروه بر منافع ایالات متحده را تایید کرد.

گروه

XS
SM
MD
LG