لینک های دسترسی

Breaking News

بنیت: قانون جدید طالبان مانع عادی شدن روابط کشورها با حکومت این گروه می‌شود


ریچارد ینیت، گزارشگر ویژۀ حقوق بشر ملل متحد برای افغانستان
ریچارد ینیت، گزارشگر ویژۀ حقوق بشر ملل متحد برای افغانستان

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژۀ حقوق بشر ملل متحد برای افغانستان، می‌گوید که به نشست شورای حقوق بشر ملل متحد دو پیشنهاد ارایه کرده است: یکی در مورد وضعیت عمومی حقوق بشر و دیگری در مورد گزینه‌های مسوول قرار دادن طالبان در برابر اقدامات شان.

بنیت در صحبت با صدای امریکا گفت که نمایندگان اکثر کشورها در نشست شورای حقوق بشر ملل متحد از وضع قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان اظهار نگرانی کرده و گفتند که این اقدام مانع عادی سازی روابط کشورها با گروه طالبان می‌شود.

طالبان گفته اند که قانون امر به معروف و نهی از منکر که از سوی رهبر آن گروه توشیح شده است، به "آداب و اصول احتساب" پرداخته و هدف آن "منع کردن از منکرات و اجتناب از گناه" است.

در بخشی از این قانون آمده است که "ستر تمام بدن زن لازمی و پنهان کردن روی زن به سبب ترس از فتنه ضروری است." همچنان در ماده ۱۳ این قانون، شنیدن صدای زنان، حتا نعت و تلاوت، به طور کلی منع شده و گفته شده است که صدای بلند زنان "عورت" تلقی می‌شود.

نمایندگان کشورها در نشست شورای حقوق بشر ملل متحد این وضعیت را بسیار ناگوار و غیر قابل قبول توصیف کردند که به گفتۀ آنان در هیچ نقطۀ دنیا وجود ندارد.

بنیت در پاسخ به پرسشی مبنی بر تغییر کردن رویکرد سختگیرانۀ طالبان گفت: "همیشه امید باقیست. اما امروز چیزی را که گفتم این است که طالبان در مسیر حرکت به سمت دهه ۱۹۹۰ اند، اما باید برعکس به جهت دهه ۲۰۲۰ برگردند."

شرح کامل مصاحبه با بنیت را در اینجا دنبال کنید:

گروه

XS
SM
MD
LG