لینک های دسترسی

Breaking News

دیدبان حقوق بشر: طالبان مرتکب جنایت علیه بشریت و آزار و اذیت زنان شده اند


دیدبان حقوق بشر روز جمعه هشتم سپتمبر (۱۷ سنبله) با نشر گزارشی ''به این نتیجه" رسیده است که طالبان مرتکب جنایت علیه بشریت و آزار و اذیت جنسیتی زنان و دختران در افغانستان شده اند.

پس از آنکه طالبان در اگست ۲۰۲۱ بار دیگر بر افغانستان مسلط شدند،‌ گزارش‌هایی متعددی نشر شده است که این گروه در صدد محروم کردن زنان و دختران از حقوق اولیه بشری آنان است و تلاش می‌کند تا آنان را از کار و فعالیت در ملای عام حذف کند.

دیدبان حقوق بشر در گزارشی زیر عنوان ''افغانستان تحت طالبان: جنایت علیه بشریت آزار و اذیت جنسیتی'' گفته است محدودیت‌های که طالبان بر زنان در افغانستان اعمال کرده است، متعدد است. وضع محدودیت بر گشت و گذار زنان و دختران،‌ محرومیت از آزادی بیان و عضویت در انجمن‌ها، محدودیت در کار، وضع محدودیت درپوشیدن لباس، وضع محدودیت آموزش، دستگیری‌های خودسرانه و نقض حق آزادی از جمله اعمالی است که طالبان بر زنان در افغانستان وضع کرده اند.

بر اساس این گزارش، جنایت علیه بشریت می تواند در محکمه جرایم بین المللی محاکمه شود.

دیدبان حقوق بشر در این گزارش از طالبان نیز خواسته است تا تمام انواع سرکوب و تبعیض علیه زنان را لغو کنند که در نتیجهٔ آن، حقوق اساسی زنان و دختران در افغانستان، نادیده گرفته می‌شود.

دیدبان حقوق بشر یگانه سازمان بین المللی نیست که از نوع حکمرانی طالبان در مقابل زنان و دختران انتقاد کرده است. گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور افغانستان در اوایل سال روان میلادی نیز گزارش مشابه منتشر کرد. بر اساس این گزارش،‌ حاکمان افغانستان ممکن مسوول "اپارتاید جنسیتی" باشند و با وضع قوانین سختگیرانه، فشار بر زنان و دختران در افغانستان را تشدید کنند.

طالبان همواره ملل متحد و نهادهای غربی را به انتشار "تبلیغات" علیه ادارهٔ خود متهم کرده اند و استدلال می کنند که قوانین اسلامی در افغانستان اجرا می شود و هر گونه مخالفت، مشکل با اسلام است.

طالبان در لفافهٔ اسلام، محدودیت‌هایی را بر زنان و دختران وضع کرده اند که نمونهٔ آن در سایر کشور‌های اسلامی وجود ندارد. منع آموزش دختران بالاتر از صنف ششم، تحصیل زنان و دختران در دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی، کار در ادارات دولتی به جز چند سکتور معدود، کار در موسسات غیردولتی داخلی و خارجی به شمول دفاتر ملل متحد، رفتن به حمام، پارک‌های تفریحی و ورزشگاه‌ها و بستن آرایشگاه‌ها بخشی از محدودیت‌هایی اند که طالبان بر زنان و دختران اعمال کرده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG