لینک های دسترسی

Breaking News

سناتور امریکایی: افغانستان بار دیگر پناه‌گاه 'خطرناک دهشت' شده است 


جیم ریش، سناتور امریکایی
جیم ریش، سناتور امریکایی

جیم ریش، عضو کمیتۀ روابط خارجی مجلس سنا ایالات متحده، می‌گوید که دو سال پس از تسلط طالبان بر افغانستان، این کشور یک بار دیگر به پناهگاه امن دهشت افگنان مبدل شده است.

این سناتور امریکایی با نشر اعلامیۀ گفته است: "پس از آنکه ما خارج شدیم، حقوق زنان و دختران افغانستان و اقلیت‌ها از بین رفته و افغانستان یک بار دیگر پناهگاه امن خطرناک دهشت شده است."

ماه گذشته، شورای امنیت ملل متحد با نشر گزارشی گفت که القاعده عمدتاً به صورت مخفیانه در افغانستان فعالیت می‌کند تا به ترویج این روایت کمک کند که طالبان به تعهدات خود عمل می‌کنند و اجازه استفاده از خاک افغانستان برای اهداف تروریستی را نمی‌دهند.

در گزارش سازمان ملل آمده است: "روابط بین طالبان و القاعده همچنان نزدیک و همزیست باقی مانده است."

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، گزارش ملل متحد رد کرده گفت: "تنظیم القاعده در افغانستان هیچ نوع حضور ندارد، و راپورها در رابطه نادرست می‌باشد".

پس از آنکه طالبان در اگست ۲۰۲۱ دوباره بر افغانستان مسلط شدند، محدودیت‌های شدیدی را بر حق کار و آموزش زنان وضع کردند. آنان دروازه های مکاتب متوسطه و لیسه و دانشگاه‌ها را به روی دختران مسدود کرده و نیز زنان و دختران را از کار در ادارات دولتی و سازمان‌های غیرحکومتی به شمول دفاتر ملل متحد منع کردند.

این گروه همچنان بر سیر و سفر زنان بدون محرم، رفتن زنان به پارک‌های تفریحی، حمام‌های عمومی و کلب‌های ورزشی ممنوعیت وضع کرده و نیز آرایشگاه‌های زنانه را بسته اند.

سناتور ریش، عضو برجستۀ کمیتۀ روابط خارجی مجلس سنا کانگرس گفت که ایالا متحده عجولانه از افغانستان خارج شد و ادارۀ جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده هنوز هم "بار ملامتی آنرا به دوش نمی‌گیرد".

او گفته است که گزارش دولتی که ماه گذشته نشر شد، مسوولیت اشتباهات انجام شده را به دوش نگرفت، به شمول ضربۀ که در سطح جهان به اعتبار امریکا وارد شده است.

این در حالی است که رییس جمهور ایالات متحده، همواره از تصمیم‌اش مبنی بر خروج کامل نظامیان امریکایی از افغانستان دفاع و تاکید کرده و گفته است که تصامیم مبنی بر خروج از افغانستان، را بر اساس مشورت با مقام‌های دپلوماتیک و نظامی و با درنظرداشت منافع ملی امریکا اتخاذ کرده است. بایدن همچنان گفته است که عملیات تخلیۀ نظامی از افغانستان در تاریخ پیشینه نداشته است.

اما ریش افزوده است هنوزهم افغان‌های که ایالات متحده را حمایت کرده بودند در افغانستان باقی مانده اند و در مقابل طالبان از خود دفاع می‌کنند "سقوط که خروج ما سبب آن شده، برای ده‌های آینده منافع امریکایی را به گونۀ متداوم متاثر خواهد کرد".

این سناتور امریکایی با انتقاد از رییس جمهور امریکا گفته است که "رهبریت مستلزم حسابدهی و آموزش از اشتباهات است. برای جلوگیری از تکرار حادثۀ فاجعه بار مانند این، ادارۀ [رییس جمهور] باید ناکامی‌های خود را بپذیرد و برنامه های خود را با آن وفق دهد."

خروج قوای امریکایی از افغانستان بر اساس توافقنامه‌ای صورت گرفته است که، در ۲۹ فبروری ۲۰۲۰ و در زمان ریاست جمهوری دونالد ترمپ، میان امریکا و طالبان در قطر امضا شد.

بر اساس این توافقنامه مهلت نهایی خروج قوای خارجی از افغانستان اول ماه می ۲۰۲۱ تعیین شده بود، اما رییس جمهور بایدن در ماه اپریل همان سال اعلام کرد که نظامیان امریکایی تا آخر ماه اگست از افغانستان بیرون می‌شوند.

گرچه دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، بارها از امضای این توافقنامه دفاع کرده و گفته است که جنگ‌های بی‌پایان منابع و جان امریکایی‌ها را گرفته و باید پایان یابند، با اینحال او همواره جو بایدن را به دلیل چگونگی خروج از افغانستان مورد انتقاد قرار داده است، اما ریيس جمهور بایدن ضمن دفاع از پایان دادن طولانی ترین جنگ ایالات متحده، گفته است که نمی‌خواست این جنگ را به ریيس جمهور آیندهٔ ایالات متحده به میراث بگذارد.

گروه

XS
SM
MD
LG