لینک های دسترسی

Breaking News

تولید لباس و وسایل از پوست ماهی؛ بومی‌های روسیه این هنر را احیا می‌کنند


محصولات ساخته شده از پوست ماهی
محصولات ساخته شده از پوست ماهی

هنر باستانی تولید لباس‌های ساخته شده از پوست ماهی توسط علاقمندان در روسیه احیا می‌شود. ماهی‌گیران جوامع بومی در شرق روسیه برای چندین نسل، پوست ماهی را خشک کرده و از آن لباس تهیه می‌کردند.

صنعتگران پوست ماهی در شرق دور روسیه، از پوست پنج نوع مشخص ماهی لباس‌های مختلف تولید می‌کنند که ساختن برخی از این لباس‌ها تا سه سال وقت می‌گیرد.

والنتینا بلدی، صنعتگر پوست ماهی و باشندهٔ ساحهٔ خاباروفسک در یکی از دورترین نقاط شرق روسیه از حدود ۱۶ سال به اینسو پوست ماهی را خشک می‌کند و لباس‌های سنتی برای مردم این ساحه می‌سازد.

بلدی که در تلاش حفظ این هنر باستانی است، می‌تواند از پوست ماهی حتا بوت نیز بسازد. او می‌گوید که والدین و اجدادش از این لباس‌ها استفاده می‌کردند.

اما تولید لباس از پوست ماهی کار ساده نیست و بسیار زمانگیر است. بلدی می‌گوید که ممکن تولید لباس از پوست ماهی سال‌ها طول بکشد، زیرا به گفتهٔ وی تنها برای ازبین بردن بوی ماهی، باید یک سال تمام انتظار کشید.

بلدی گفت: "مهمترین چیز پروسس آن است. تا زمانیکه مثل تکه معلوم شود نیاز به پروسس دارد. چون با تار و سوزن می دوزم. من با ماشین نمی‌دوزم، ماشین ندارم. ماشین پوست را خراب می‌کند، آن را ارزان‌تر نشان می‌دهد. بناً من مثل اجدادم، مثل مادرکلانم می‌دوزم."

از پوست ماهی می‌توان لوازم و اشیای عصری و مود روز نیز تهیه کرد. موسسات و شرکت‌‌هایی که به پایداری محصولات خود توجه دارند، نیز برای توسعهٔ صنعت پوست ماهی تلاش می‌‌کنند.

در چند سال اخیر شماری از شرکت‌های تولید پوشاک، برای تولید محصولات ساخته شده از پوست ماهی، از جمله بکس‌های پشتی، کلاه، بکسک‌های جیبی و دستبند، پروژه‌هایی را راه اندازی کرده اند.

یانا ویلچینکو، مالک شرکت نورد وست می‌گوید: "تقاضا به این محصول بیشتر به عنوان تحفه برای دوستان، همکاران و برای سالگره‌ها موجود است. می‌توانید از آن برای تزیین منزل نیز استفاده کنید."

ولچینکومی‌گوید که محصولات ساخته شده از پوست ماهی حتا از پوست حیوانات با دوام تر اند و نیز به مالک خود یا کسی که آن را می‌پوشد یا استفاده می‌کند،‌ حس منحصر به فرد بودن را می‌دهد.

ولچینکو گفت: "ما کرتی‌های پوست ماهی داریم، نکتایی‌های پوست ماهی داریم، یعنی این یک چیز کار آمد است، نه چیز بیکاره. شما همیشه قابل توجه خواهید بود، یعنی مردم همیشه به شما توجه خواهند کرد که شما منحصر به فرد هستید."

شرکت نورد وست می گوید که این پروژه موفقیت آمیز بوده و قصد دارد به توسعه بیشتر تولیدات محصولات پوست ماهی ادامه دهد.

گروه

XS
SM
MD
LG