لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار روسیه به غرب: ماهواره‌های تان را در فضا هدف قرار می‌دهیم


وزارت خارجهٔ روسیه می‌گوید که در صورت مشارکت ایالات متحده و متحدانش در جنگ اوکراین، ماهواره‌های تجارتی آنان ممکن به اهداف قانونی روسیه تبدیل شوند.

کنستانتین ورونتسوف، معاون وزارت خارجهٔ روسیه در امور منع گسترش و کنترول تسلیحات به ملل متحد گفت که غرب به ویژه ایالات متحده در تلاش است تا از فضا برای تحمیل سلطهٔ غرب استفاده کند و افزود که استفاده از ماهواره‌های غربی برای کمک اوکراین در جنگ "روند بسیار خطرناکی" است.

روسیه که در سال ۱۹۵۷ نخستین ماهواره ساخت دست بشر و در سال ۱۹۶۱ نخستین انسان را به فضا پرتاب کرد، مانند ایالات متحده و چین، قابلیت تهاجمی چشمگیر فضایی دارد. روسیه در سال ۲۰۲۱ یک میزایل ضد ماهواره‌ای را برای انهدام یکی از ماهواره‌های خود پرتاب کرد.

ورونتسوف به سازمان ملل متحد گفت: "زیربناهای قسماً ملکی ممکن است هدف قانونی برای حمله تلافی جویانه باشد." او افزود که استفادۀ غرب از چنین ماهواره‌ها برای حمایت از اوکراین "تحریک آمیز" است.

معاون وزارت خارجهٔ روسیه در ادامه گفت: "ما در مورد دخالت ایالات متحده و متحدانش در زیربناهای فضایی ملکی، از جمله تجارتی، در درگیری‌های مسلحانه صحبت می‌کنیم."

ورونتسوف به هیچ شرکت ماهواره‌ای خاصی اشاره نکرد، اما ایلن مسک، مالک شرکت اسپیس ایکس در اوایل ماه جاری گفت که به تامین مالی خدمات انترنتی ستارلینک خود در اوکراین ادامه خواهد داد.

جنگ در اوکراین تاکنون ده‌ها هزار کشته برجا گذاشته و میلیون‌ها اوکراینی آواره شده اند. افزون بر آن اقتصاد جهانی را تضعیف کرده و باعث شدیدترین رویارویی روسیه با غرب، پس از جنگ کیوبا در سال ۱۹۶۲ شده است.

XS
SM
MD
LG