لینک های دسترسی

Breaking News

اردوی روسیه: یک خبرنگار روسی در حملهٔ بم‌ خوشه‌ای اوکراین کشته شد


روستیسلاو ژوراولف، یک خبرنگار جنگی روسیه که برای خبرگزاری دولتی ریا نووستی کار می‌کرد
روستیسلاو ژوراولف، یک خبرنگار جنگی روسیه که برای خبرگزاری دولتی ریا نووستی کار می‌کرد

نظامیان روسیه روز شنبه ۲۲ جولای (۳۱ سرطان)‌اعلام کردند که روستیسلاو ژوراولف، یک خبرنگار جنگی روسیه که برای خبرگزاری دولتی ریا نووستی (‌RIA Novosti) کار می کرد، در حملهٔ‌ بم‌های خوشه‌ای اوکراین در جنوب منطقه زاپوریژژیا کشته شد.

خبرگزاری ریا نووستی نیز گزارش داده است که این خبرنگار در نزدیکی خط مقدم جبهه واقع در قریهٔ پیتیکاتکی کشته شده است.

نظامیان روسیه با نشر اعلامیه‌ای همچنین گفته اند که در اثر حملهٔ مهمات کلستر یا بم‌های خوشه‌ای "چهار ژورنالست دیگر زخمی شده اند'' و شدت زخم‌های آنان مختلف است.

بر اساس این اعلامیه، روستیسلاو ژوراولف، خبرنگار خبرگزاری دولتی ریا نووستی، در اثر انفجار بم خوشه‌ای زخمی شد و هنگام انتقال از منطقه، جان باخت.

پس از آنکه ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، حملات تهاجمی خود بر اوکراین را در فبروری ۲۰۲۲ آغاز کرد، شماری گزارشگران جنگی روسیه در بیش از ۱۷ ماه گذشته، افزایش یافته است.

مقامات اوکراین تا حالا در مورد کشته شدن این خبرنگار روسی، تبصره نکرده اند.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، به تاریخ هفتم جولای (۱۶ سرطان) گفت که اوکراین با کمبود مهمات مواجه است و به همین دلیل تصمیم گرفته است تا برای کیف مهمات کلستر ارسال کند.

رییس جمهور بایدن در مصاحبه‌ای با تلویزیون سی‌ان‌ان گفت که تصمیم برای ارسال تسلیحات کلستر برای اوکراین برایش ''بسیار دشوار'' بود، اما تاکید کرد که با در نظر داشت کاهش مهمات اوکراین، نیاز بود تا به آن کشور این مهمات را ارسال کند تا کیف بتواند در مقابل تهاجم نظامی روسیه از خود دفاع کند.

به تعقیب آن ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در مصاحبه‌ای به تاریخ ۱۶ جولای (۲۵ سرطان) هشدار داد که اگر اوکراین از مهمات خوشه‌ای (کلستر) کار بگیرد، مسکو به اقدامات تلافی‌جویانه دست خواهد زد.

پوتین به تلویزیون دولتی روسیه گفت: ''روسیه ذخایر کافی مهمات مختلف خوشه‌ای را دارد.''

رییس جمهور روسیه همچنین گفته است: "اگر آنها [مقامات اوکراین] این [مهمات خوشه‌ای] را بر ضد ما کار بگیرند، ما حق اقدامات تلافی‌جویانه را برای خود حفظ می‌کنیم."

این مهمات جنجال‌ برانگیز همزمان می‌تواند تا چند صد انفجار‌ کوچک پراکنده را انجام بدهد، اما شماری از این بم‌ها می‌تواند بدون اینکه به صورت فوری انفجار کند، در زمین باقی بماند و غیرنظامیان را معروض به خطر کند.

شماری از کشور‌ها به ویژه کشور‌های اروپایی کنوانسیون ۲۰۰۸ منع استعمال مهمات خوشه‌ای را امضا کرده اند. اما روسیه، ایالات متحده و اوکراین هیچ یک عضویت این کنوانسیون را ندارند.

XS
SM
MD
LG