لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن:‌ مهمات کلستر برای اوکراین فراهم می‌کنیم


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده
جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده
جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز جمعه هفتم جولای (۱۶ سرطان) گفت که اوکراین با کمبود مهمات مواجه است و به همین دلیل تصمیم گرفته است تا برای کیف مهمات کلستر ارسال کند.

رییس جمهور بایدن در مصاحبه‌ای با تلویزیون سی‌ان‌ان گفته است که تصمیم برای ارسال تسلیحات کلستر برای اوکراین برایش ''بسیار دشوار'' بود، اما تاکید کرد که با در نظر داشت کاهش مهمات اوکراین، نیاز بود تا به آن کشور این مهمات را ارسال کند تا کیف بتواند در مقابل تهاجم نظامی روسیه از خود دفاع کند..

بایدن گفت:‌ "از طرف من، این یک تصمیم بسیار دشوار بود. و به هر صورت، من با شرکای خود در این مورد صحبت کردم."

پس از این اظهارات بایدن،‌ ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، بدون ذکر مهمات کلستر، از تصمیم رییس جمهور ایالات متحده ابراز سپاس کرد و گفت که این بستهٔ کمک دفاعی به موقع و در حالی برای کشورش ارسال می‌شود که کیف نیاز مبرم به آن دارد.

زیلینسکی در تویتی نوشت: '' ما از مردم امریکا و رییس جمهور جوزف بایدن برای گام های قاطعی که اوکراین را برای پیروزی در مقابل دشمن و پیروزی دموکراسی در برابر دیکتاتوری نزدیک‌ تر می‌کند، سپاسگزار استیم. گسترش توانایی‌های دفاعی اوکراین وسایل جدیدی را برای کاهش اشغال سرزمین ما و نزدیک کردن صلح فراهم خواهد."

اظهارات رییس جمهور ایالات متحده چند ساعت پس از آن بیان شد که ینس استولتنبرگ،‌ منشی عمومی ناتو، گفت که رهبران این پیمان نظامی در نشست هفته آینده که قرار است در لیتوانیا برگزار شود،‌ بر تعهد قبلی شان مبنی بر پیوستن اوکراین به این ایتلاف در آینده تاکید خواهند کرد.

در عین حال، رجب طیب اردوغان،‌ هنگام بازدید زیلینسکی از ترکیه گفت که کیف سزاوار پیوستن با ناتو است،‌ اما تاکید کرد که آن کشور وارد مذاکرات صلح با روسیه شود.

ارودغان در یک کنفرانس مشترک با زیلینسکی گفت:‌ "شکی وجود ندارد که اوکراین سزاوار عضویت ناتو است'' اما اضافه کرد که ''هر دو جناح باید به مذاکرات صلح برگردند."

پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین که به تاریخ ۲۴ فبروری ۲۰۲۲ آغاز شد، کشور‌های عضو ناتو به ارزش میلیارد‌ها دالر تسلیحات نظامی برای اوکراین فراهم کرده اند و این روند هنوز ادامه دارد.

اما برخی از رهبران عضو ناتو نگران اند که اگر اوکراین به این پیمان نظامی بپیوندد، این وضعیت ممکن موجب شود تا پیمان اتلانتیک شمالی وارد جنگ مستقیم با روسیه شود.
XS
SM
MD
LG