لینک های دسترسی

Breaking News

کراکر: طالبان توانایی ادارهٔ افغانستان را ندارند


راین کراکر، سفیر پیشین ایالات متحدهٔ امریکا در افغانستان
راین کراکر، سفیر پیشین ایالات متحدهٔ امریکا در افغانستان

راین کراکر، سفیر پیشین ایالات متحدهٔ امریکا در افغانستان می‌گوید که طالبان در ۱۷ ماه حاکمیت خود در افغانستان ثابت کردند که توانایی حکومت داری موثر و تامین امنیت در کشور را ندارند.

کراکر در مصاحبهٔ اختصاصی با صدای امریکا، ناتوانی طالبان در تامین امنیت را دلیل مسدود شدن سفارتخانه‌ها در کابل خواند.

او گفت: "آنها [طالبان] توانایی تضمین امنیت مردم را ندارند و نمی‌توانند امنیت سفارتخانه‌های خارجی را در کشور تامین کنند. روی همین دلیل ما شاهد مسدود شدن سفارتخانه‌ها استیم. این سفارتخانه‌ها با طالبان نمی‌توانند معامله کنند در صورتیکه مصوونیت آنان در خطر باشد... اکنون جهان می‌داند که این گروه ظرفیت رهبری و حاکمیت در کشور را ندارد."

منابع نزدیک به سفارت عربستان سعودی در کابل اخیراً خبر داد که این کشور به دلیل مشکلات امنیتی، تمامی دپلومات‌هایش را از افغانستان بیرون کرده است.

در ماه دسمبر، در اثر گلوله‌باری بر سفارت پاکستان در کابل که هدف آن "سوقصد" به جان سفیر آن کشور خوانده شد، یک محافظ امنیتی این سفارت زخمی شد.

سفیر پیشین امریکا در افغانستان گفت که به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، طالبان پاکستانی را تشویق به تشدید حملات کرده است. او گفت: "آنان [طالبان پاکستانی] از همین مسله الهام گرفته اند تا حکومت پاکستان را سرنگون بسازند."

وزارت خارجهٔ امریکا در اوایل این ماه از سفر تامس وست، نمایندۀ ویژه ایالات متحده برای افغانستان، به منطقه خبر داد تا با پاکستان و دیگر شرکای ایالات متحده در مورد افغانستان صحبت کند.

کراکر در مورد سفر وست به پاکستان گفت: "ما با پیامد های تصمیم حکومت بایدن روبرو استیم که افغانستان را ترک کردیم و در دست طالبان واگذار کردیم. برعلاوه آنچه طالبان با مردم رفتار می کنند، و پیروزی به گفته آنها، باعث شده است که جنبش های مسلح اسلامی تشویق شوند و بیشتر فعال گردند که به همین دلیل این کار در پاکستان می شود. ما شاهد حملات طالبان پاکستانی استیم... به همین خاطر فکر می کنم آقای وست ممکن در میان سایر مسایل به این مسله نیز رجوع کرده باشد که چطور ما در کنار پاکستان در برابر تهدیدات در سرحدات این کشور ایستادگی نماییم. این تهدیدات وجود دارد و ممکن بیشتر گردد."

XS
SM
MD
LG