لینک های دسترسی

Breaking News

تحریم‌ها توانمندی طالبان را در جنگ علیه داعش محدود کرده است – دپلومات روسی


اولیگ سیرومولوتوف، معاون وزارت خارجهٔ روسیه گفته است که تحریم‌های که سبب کاهش دسترسی حکومت طالبان به پول شده است، توانمندی طالبان را در جنگ بر ضد گروه دولت اسلامی (داعش) کاسته است.

به نقل از خبرگزاری تاس روسیه، سرومولوتوف از طالبان خواسته است تا در زمینهٔ ریشه‌کن کردن تروریزم در افغانستان اقدام کنند. او گفته است که ضمیر کابلوف، نمایندهٔ ویژهٔ رییس جمهور روسیه در امور افغانستان، در سفر اخیرش به افغانستان در این مورد با مقام‌های طالبان صحبت کرده است.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، دارایی‌های افغانستان در بانک‌های خارجی منجمد و به دور از دسترس طالبان قرار گرفت و نیز کمک‌هایی که از سوی کشورهای خارجی به حکومت پیشین افغانستان فراهم می‌شد، متوقف شد. این وضعیت سبب ایجاد بحران شدید بشری و اقتصادی در افغانستان شده است.

در نزدیک به یک و نیم سال گذشته که طالبان بر افغانستان حاکم اند، گروه داعش مسوولیت بیشترین حملات را در افغانستان به دوش گرفته است که در آن هم اهداف طالبان، هم ماموریت‌های دپلوماتیک خارجی و هم اقلیت‌ها، به ویژه اماکن دینی هندوها و مسلمانان شیعهٔ آن کشور هدف قرار گرفته است.

معاون وزیر خارجهٔ روسیه با اشاره به افزایش حملات داعش در افغانستان در سال ۲۰۲۲، به شمول حمله در نزدیکی سفارت روسیه در کابل که منجر به کشته شدن دو دپلومات روسی شد، حمله بر هوتل محل اقامت شهروندان چینی و حملهٔ اخیر آن گروه در نزدیکی وزارت خارجهٔ افغانستان گفت که داعش تهدید جدی را متوجه افغانستان و کشورهای منطقه کرده است.

سیرومولوتوف ادعا کرد: "باورمندیم که کابل [حکومت طالبان] تمایل کافی برای انجام مکلفیت خود به هدف جلوگیری از گسترش تهدید تروریزم به بیرون از مرزهای افغانستان دارد."

روسیه هم داعش و هم طالبان را گروه ممنوعه می‌پندارد، اما پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، مسکو روابط نزدیکی را با طالبان حفظ کرده است. وزارت خارجهٔ روسیه در اپریل سال ۲۰۲۲ به جمال ناصر غروال، شارژدافیر سفارت افغانستان در مسکو که از سوی طالبان معرفی شده بود، اعتبارنامه داد.

روسیه و کشورهای آسیای مرکزی همواره از گسترش شورشگری برخاسته از افغانستان، به ویژه فعالیت گروه داعش، ابراز نگرانی کرده و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در نومبر سال گذشته گفت که داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در تلاش ورود و ساختن سلول‌ها در کشورهای همسایهٔ شمالی افغانستان اند.

پیش از آن امام علی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان، با ابراز نگرانی از افزایش تهدیدهای امنیتی برخاسته از افغانستان گفته بود که کشورهای منطقه باید "کمربند امنیتی" را در اطراف افغانستان ایجاد کنند. رحمان مدعی شده است که تروریستان و بنیادگرایان با استفاده از نهادهای امداد رسان به "مهاجران و پناهجویان" زیر نام مهاجر و پناهجو به کشورهای دیگر رخنه می‌کنند.

چندی پیش، کرستین ابی زید، رییس مرکز ملی مبارزه با تروریزم ایالات متحده امریکا، ضمن ابراز نگرانی از حضور و فعالیت داعش در افغانستان گفت: "علایم نگران‌ کنندهٔ‌ [حضور] داعش خراسان را در افغانستان مشاهده می‌کنیم که جاه‌طلبی‌های آن ممکن فراتر از قلمرو نزدیک باشد."

در تازه ترین مورد منیر اکرم، سفیر پاکستان در سازمان ملل متحد، گفته است که کمبود پول و نبود درآمد برای طالبان سبب پیوستن اعضای آن گروه با داعش خواهد شد. او چندی پیش در مصاحبه با هفته‌نامهٔ نیوزویک گفته بود که طالبان باید نه تنها بر ضد داعش بلکه بر ضد سایر گروه‌های تروریستی، به شمول تحریک طالبان پاکستان، اردوی آزادی‌بخش بلوچستان، جنبش اسلامی ترکستان شرقی و جنبش اسلامی اوزبیکستان، بجنگند.

XS
SM
MD
LG