لینک های دسترسی

Breaking News

عربستان: در صورت ایجاد دولت فلسطینی، می‌توانیم اسراییل را به رسمیت بشناسیم


شهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجۀ عربستان سعودی، در نشست مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سویس
شهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجۀ عربستان سعودی، در نشست مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سویس

وزیر خارجهٔ عربستان سعودی روز سه‌شنبه ۱۶ جنوری (۲۶ جدی) گفت که اگر یک توافق همه جانبه به شمول ایجاد دولت برای فلسطینی‌ها صورت بگیرد،‌ سعودی می‌تواند اسراییل را به رسمیت بشناسد.

شهزاده فیصل بن فرحان در نشست مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سویس گفت: ''ما موافقیم که صلح منطقه‌ای شامل صلح برای اسراییل می‌شود، اما این صلح فقط از طریق تشکیل دولت برای فلسطینی‌ها امکان‌پذیر است.''

فرحان در پاسخ به پرسشی که آیا عربستان سعودی پس ایجاد دولت فلسطینی که بر اساس یک توافق گسترده‌تر به وجود بیاید، اسراییل را به رسمیت خواهد شناخت یا نه، گفت:‌ ''قطعاََ."

فرحان گفت: "تامین صلح منطقه‌ای از طریق تشکیل دولت برای فلسطینی‌ها، چیزی بوده است که در واقع با ادارهٔ ایالات متحده بالای آن کار کرده ایم و در مورد غزه بیشتر مرتبط است."

دو منبع آگاه گفته اند که پس از آغاز جنگ بین اسراییل و حماس در ماه اکتوبر سال گذشته، عربستان سعودی برنامه‌های خود برای عادی سازی روابط با اسراییل را که از حمایت ایالات متحده برخوردار بود، متوقف کرد. به گفتهٔ این دو منبع، این تصمیم نشان دهنده تغییر سریع در اولویت های دپلوماتیک ریاض است.

این دو منبع به خبرگزاری رویترز گفته اند که روند عادی سازی روابط میان اسراییل و عربستان سعودی برای مدتی به تاخیر خواهد افتاد، زیرا حملات هفتم اکتوبر گروه حماس مورد حمایت ایران بر جنوب اسراییل، عادی سازی روابط میان دو کشور را اخلال کرد.

قبل از حملات هفتم اکتوبر، رهبران اسراییل و عربستان سعودی اشاره کرده بودند که در مسیر برقراری روابط دپلوماتیک قرار دارند، روابطی که می توانست شرق میانه را تغییربدهد.

پیش از این، قصر سفید به تاریخ ۲۹ سپتمبر ۲۰۲۳ نیز اعلام کرده بود که پس از چندین دهه خصومت،‌ اسراییل و عربستان سعودی با وساطت ایالات متحده برای عادی سازی روابط تلاش می‌کنند.

ایالات متحده از دیرزمان از متحدین خود در شرق میانه – اسراییل و عربستان – خواسته است تا روابط دپلوماتیک خود را مانند امارات متحده عرب، بحرین و مراکش با اسراییل، عادی کنند.

در ماه سپتمبر سال ۲۰۲۰ میلادی، امارات متحدهٔ عرب و بحرین در قصر سفید "توافقات ابراهیم" را با اسراییل امضا کردند. سپس سودان و مراکش در چارچوب این سند به ابتکار دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحدۀ امریکا، روابط خود را با اسراییل عادی کردند.

پیش از این نیز خبرگزاری رویترز به نقل از چند منبع آگاه گزارش داده بود که عربستان سعودی مصمم است در ازای انعقاد یک پیمان دفاعی با ایالات متحده، روابط دپلوماتیک را با اسراییل آغاز کند.

به گفته این منابع که به نام‌شان اشاره نشده است، چنین پیمانی، واشنگتن را ملزم به دفاع از دولت سلطنتی سعودی در برابر حملات خارجی می‌کند، اما این پیمان دربرگیرنده امتیاز عمده‌ای برای فلسطینیان و نیز مطالبه آنها برای تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی نیست.

اما فلسطینی‌ها هشدار داده اند که باید در هر توافقی مورد توجه قرار گیرند و گفته اند که بدون راه حل دوکشور، صلحی در شرق میانه وجود نخواهد داشت.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری رویترز گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG