لینک های دسترسی

Breaking News

سولیوان: ایالات متحده خواستار کاهش تنش در شرق میانه است


جیل سولیوان، مشاور امنیت ملی قصر سفید، هنگام سخنرانی در نشست مجمع جهانی اقتصاد در سویس
جیل سولیوان، مشاور امنیت ملی قصر سفید، هنگام سخنرانی در نشست مجمع جهانی اقتصاد در سویس

جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی قصر سفید، روز سه شنبه ۱۶ جنوری (۲۶ جدی) گفت که ایالات متحده با آنکه حملاتی را بر مواضع حوثی‌ها در یمن انجام داده، خواستار کاهش تنش در شرق میانه است.

سولیوان در نشست مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سویس گفت: "در صدد جلوگیری از گسترش جنگ و ایجاد شرایطی برای کاهش تشدد استیم."

مشاور امنیت ملی قصر سفید گفت که مسیر جنگ با شورشیانی که از سوی ایران حمایت می‌شوند، بستگی به آنهایی دارد که در "تهران و دیگر پایتخت‌های شرق میانه" نفوذ دارند.

او افزود که ایالات متحده "راهی" را برای جلوگیری از مبدل شدن جنگ غزه به یک منازعهٔ بزرگتر مد نظر دارد، اما جزییات بیشتری در این مورد ارایه نکرد.

سولیوان گفت: "ما مشتاقانه با شرکا در سرتاسر منطقه کار می‌کنیم تا راهی را در یابیم، اما همزمان، باید مراقب و هوشیار احتمالات باشی.، در واقع، به جای اینکه در مسیر کاهش تنش حرکت کنیم، به سمت تشدد روان استیم که باید آن را مدیریت کنیم."

ایالات متحده و بریتانیا هفتهٔ گذشته مواضع حوثی‌های یمن را پس از آن آماج حملات قرار دادند که شورشیان حوثی در حمایت از فلسطین، بر کشتی‌ها در بحیرهٔ سرخ حملاتی را انجام داده و تجارت جهانی را مختل کردند.

پس از حملهٔ گروه حماس بر اسراییل به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته که منجر به درگیری خونین میان حماس و اسراییل شده و تا کنون ادامه دارد، ایالات متحده سرسختانه از اسراییل دفاع کرده است.

سولیوان روز سه شنبه ضمن تاکید بر حق اسراییل به دفاع از خویش گفت که حملات اسراییل بر مواضع حماس در غزه باید به گونه‌ای راه اندازی شود که در آن "قوانین بشردوستانهٔ بین‌المللی" رعایت شده و "بین تروریستان و غیرنظامیان بی‌گناه" تفکیک صورت گیرد.

او گفت که حکومت ایالات متحده هنوز هم خواستار راه حل دو دولت -فلسطینی و اسراییلی- و ادغام اسراییل به منطقه است. اما بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، این طرح را رد کرده است.

سولیوان گفت که هدف باید "آینده‌ای باشد که اسراییلی‌ها و عرب‌ها بتوانند در صلح زیست کنند، فلسطینیان از خود دولتی داشته باشند و امنیت اسراییل تضمین شده باشد."

مشاور امنیت ملی قصر سفید گفت: "می‌دانم که در این برهه که خشم و درد فراوان و سردرگمی زیاد موجود است، تصور چنین چیزی دشوار است، اما در واقعیت، یگانه راهی است که صلح و ثبات را به همه تامین کرده می‌تواند."

پس از آغاز جنگ میان حماس و اسراییل، تنش‌ها در شرق میانه رو به افزایش نهاده است. حوثی‌های یمن با حملات بر کشتی‌های تجارتی در بحیرهٔ سرخ، تجارت جهانی را مختل کرده و در تازه‌ترین مورد ایران حملات راکتی را بر مواضعی در عراق و سوریه انجام داده است.

ایران روز سه شنبه گفت که "در پاسخ به اقدامات تروریستی کرمان و راسک و ترور سرداران سپاه در سوریه" نیروهای هوایی سپاه پاسداران از سه استقامت ۲۴ میزایل بالستیکی را بر "مقر جاسوسی سرویس خارجی رژیم صهیونیستی (موساد) در اربیل کردستان عراق" و بر مواضع "تروریست‌های تحریر الشام و حزب ترکستانی در استان ادلب سوریه" پرتاب کردند.

عراق این ادعای ایران را به آزمون کشیده و ضمن احضار شارژدافیر سفارت ایران در بغداد، پایتخت آن کشور، گفته است شکایتی را به خاطر "حملات ایران بر حاکمیت ملی عراق" در شورای امنیت سازمان ملل متحد درج خواهد کرد.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های فرانس‌پرس و رویترز استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG