لینک های دسترسی

Breaking News

عربستان سعودی در اعتراض به سوختاندن نسخهٔ قرآن سفیر سویدن را احضار کرد


عربستان سعودی روز یکشنبه دوم جولای (۱۱ سرطان) در اعتراض به سوختاندن نسخهٔ قرآن در سویدن، سفیر آن کشور را در ریاض احضار کرده است.

پس از آن که سلوان مومیکا، مرد ۳۷ ساله که چند سال پیش از عراق به سویدن مهاجرت کرده بود، روز چهارشنبه در نخستین روز عید قربان تحت تدابیر شدید امنیتی، در مقابل بزرگترین مسجد استکهلم، پایتخت سویدن، یک نسخهٔ قرآن را به آتش کشید، عربستان سعودی این اقدام را محکوم کرد.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی گفت که وزارت امور خارجهٔ آن کشور سفیر سویدن را احضار کرد تا از دولت سویدن بخواهد که "تمام اقداماتی را متوقف کند که در تضاد با تلاش‌های بین‌المللی در جهت گسترش ارزش‌های مدارا، اعتدال و رد افراط گرایی است و احترام متقابل در روابط بین مردم و دولت‌ها را تضعیف می‌کند."

حادثه اخیر سوختاندن نسخهٔ قرآن در سویدن واکنش های بین المللی را برانگیخته است. کشورهایی از جمله عراق، کویت، امارات متحده عربی و مراکش نیز سفیران سویدن را به گونهٔ اعتراض احضار کرده اند.

ایران روز یکشنبه اعلام کرد که به دلیل این حادثه اعزام سفیر جدید خود را به سویدن به تاخیر انداخته است.

سازمان همکاری اسلامی مستقر در شهر جده عربستان سعودی در نشستی فوق العاده روز یکشنبه خواستار اقدامات جمعی برای جلوگیری از سوختاندن قرآن در آینده شد.

پولیس استکهلم گفت که به مومیکا اجازه سوختاندن نسخهٔ قرآن را به عنوان نوعی اعتراض در چوکات آزادی بیان داده است و بعداً گفت که در مورد "تحریک آمیز" بودن اقدام این فرد تحقیقات را آغاز کرده است.

دولت سویدن به روز یکشنبه به آتش کشیدن نسخهٔ قرآن توسط مومیکا را محکوم کرد و آن را یک عمل "اسلامی هراسی" خواند.

XS
SM
MD
LG