لینک های دسترسی

Breaking News

مکاتب برخی شهرهای ایران دانش‌آموزان افغان را ثبت نام نمی‌کنند


عکس آرشیف از صنف درسی در یک مکتب در شهر بجنورد ایران
عکس آرشیف از صنف درسی در یک مکتب در شهر بجنورد ایران

ثبت نام دانش‌آموزان افغان که فاقد مدارک اقامت در ایران اند، در مکاتب شماری از شهرهای آن کشور منع شده است.

خبرگزاری تسنیم، گزارش داده است که علی‌رضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش ایران، در جلسه‌ای که به گونهٔ حضوری و آنلاین برگزار شده بود "دستورالعمل ثبت نام اتباع و مهاجرین خارجی را در مدارس ایران" ابلاغ کرد.

کاظمی ضمن تاکید بر اهمیت آموزش به اتباع خارجی مقیم ایران گفته است: "به دنبال این هستیم که مشکلات و دغدغه‌هایی عده‌ای که به صورت غیرقانونی و غیرمجاز مهمان ما هستند را به نحو مناسب برطرف کنیم و در حال تمهید مقدمات هستیم و جای نگرانی وجود ندارد."

با آنکه حکومت ایران گفته است که تمام افراد زیر سن ۱۸ ساله صرف نظر از ملیت آنان در مکاتب ایران ثبت نام شوند و عذری برای امتناع از پذیرش آنان وجود ندارد، مسوولان برخی شهرهای ایران از این امر سرپیچی کرده و دانش‌آموزان افغان را که مدارک اقامت ندارند، ثبت نام نمی‌کنند.

بر اساس گزارش‌ها، محمد مهدی فداکار، والی کرمان گفته است که ثبت نام دانش‌‌آموزان افغان فاقد مدرک در کرمان به گونهٔ جدی پیگیری می‌شود. او هشدار داده است که اگر مکاتب از این امر سرپیچی کنند، با برخورد قانونی روبرو خواهند شد.

شماری از افغان‌های ساکن در شهرهای کرمان، شیراز و اصفهان ایران نیز تایید کرده اند که مقام‌ها از پذیرش دانش‌آموزان افغان فاقد مدارک اقامت پرهیز می‌کنند.

چند روز پیش، گزارش‌هایی نشر شد که گویا مقام‌های محلی در بخش‌هایی از ولایت کرمان ایران، به نانوایی‌ها دستور داده اند که از فروش نان به افغان‌های مهاجر خودداری کنند.

حکومت ایران در بیش از یک سال گذشته، روند اخراج مهاجران افغان فاقد مدارک اقامت را سرعت بخشیده است. چند روز پیش، احمد رضا رادان، فرمانده عمومی نیروهای انتظامی ایران اعلام کرد که تا پایان سال جاری دو میلیون مهاجر فاقد اسناد اقامت از آن کشور اخراج خواهند شد.

بیشتر مهاجران فاقد اسناد و مدارک اقامت در ایران، افغان‌هایی اند که به دلیل مشکلات مختلف از جمله بیکاری، تهدیدات امنیتی، محدودیت‌حکومت طالبان بر آموزش و کار دختران و زنان، کشورشان را ترک کرده اند.

سازمان بین المللی مهاجرت گفته است که از سال ۲۰۲۲ تا اکنون نزدیک به هشت میلیون شهروند افغانستان کشور شان را ترک کرده اند که از این تعداد ۸۵ درصد به کشورهای همسایه، عمدتاً ایران، و نزدیک به یک میلیون به اروپا رفته اند.

گروه

XS
SM
MD
LG