لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: در یک هفته روزانه حدود ۱۴هزار نفر از افغانستان به ایران و پاکستان مهاجرت کرده‌اند


بربنیاد گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت در هفته پایانی ماه گذشته میلادی، ۶۷هزار و ۹۴۴ نفر به ایران و ۲۸هزار و ۵۷۸ افغان دیگر به پاکستان مهاجرت کرده‌اند.
بربنیاد گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت در هفته پایانی ماه گذشته میلادی، ۶۷هزار و ۹۴۴ نفر به ایران و ۲۸هزار و ۵۷۸ افغان دیگر به پاکستان مهاجرت کرده‌اند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت با نشر گزارشی دربارۀ تردد افغان‌ها به ایران و پاکستان گفته است که تنها در جریان هفتۀ آخر ماه اگست امسال، ۹۶هزار و ۵۲۲ افغان، کشور شان را ترک کرده و به این دو کشور مهاجرت کرده‌اند.

این سازمان ناوقت روز یکشنبه هشتم سپتمبر (۱۸ سنبله) در این گزارش گفت که همزمان با ترک هزاران نفر از افغانستان، در جریان هفتۀ گذشته، ۶۳هزار و ۵۴۰ نفر دوباره از ایران و پاکستان به وطن خود برگشته و یا جبراً اخراج شده‌اند.

بربنیاد این گزارش، در هفته پایانی ماه گذشته میلادی، ۶۷هزار و ۹۴۴ نفر به ایران و ۲۸هزار و ۵۷۸ افغان دیگر به پاکستان مهاجرت کرده‌اند.

در گزارش آمده که همزمان با این، ۳۷هزار و ۴۷۷ نفر از ایران و ۲۶هزار و ۶۳ تن دیگر از پاکستان به کشور خود برگشت کرده اند. این در حالی است که ایران و پاکستان در ماه‌های اخیر، روند اخراج اجباری مهاجران را شدت داده و روزانه هزاران نفر را به کشور شان باز می‌گردانند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت اضافه کرده که یافته‌های آنان نشان می‌دهد که از آغاز سال میلادی تا کنون، ۱۶هزار و ۲۵۷ پناهجو از ترکیه به کشور شان برگشت کرده و یا به گونۀ اجباری از این کشور اخراج شده‌اند.

ملل متحد از آغاز امسال به اینسو، نظارت و ارزیابی تردد از مرزهای افغانستان را دوباره آغاز کرده که بر اساس یافته‌های آن، روزانه هزاران نفر از طریق مرزهای این کشور به ایران و پاکستان رفت و آمد می‌کنند.

احمد جواد، باشندۀ ولایت کاپیسا که تازه به ایران مهاجرت کرده، به صدای امریکا گفت که به دلیل نداشتن اسناد قانونی و اقامت آن کشور، سه ماه پیش توسط پولیس ایران بازداشت و به افغانستان بازگرداننده شده بود.

او افزود که به دلیل بیکاری دوباره از راه قانونی دوباره به این کشور سفر کرده و در حال حاضر در یکی از شهرهای ایران مصروف کار است.

او افزود: "مدارک قانونی ما موقتی است و پس از سه ماه، ویزه من ختم می‌شود و من با دیگر رفیق‌هایم مجبور استیم که خود را از دید پولیس ایران پنهان کرده و به کار خود در اینجا ادامه بدهیم. در افغانستان کار نیست و در اینجا (ایران) مشکلات برای مهاجرین بسیار زیاد است."

پیش از این، محمودالحق احدی، معین پلان و پالیسی وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان به خبرنگاران گفته بود که روند برگشت مهاجران افغان به این کشور ادامه دارد و در جریان سال گذشته، یک میلیون و ۸۱۷هزار نفر از بسیاری کشورها به شمول ایران و پاکستان به وطن خود برگشته اند.

بر بنیاد معلومات وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان در حال حاضر، هفت میلیون شهروند افغانستان در بیرون از این کشور مهاجر اند و همچنان سه میلیون نفر دیگر را در افغانستان، آوارگان داخلی تشکیل می‌دهد.

سازمان بین المللی مهاجرت گفته است که از سال ۲۰۲۲ تا اکنون نزدیک به هشت میلیون شهروند افغانستان کشور شان را ترک کرده اند که از این تعداد ۸۵ درصد به کشورهای همسایه، عمدتاً ایران و نزدیک به یک میلیون به اروپا رفته اند.

به گفتۀ این سازمان پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان، اقتصاد این کشور با مشکلات زیادی مواجه شده و همچنان سطح گرسنگی نسبت به هر زمان دیگر افزایش یافته است.

مهاجرت افغان‌ها در حالی به کشورهای همسایۀ افغانستان به ویژه ایران و پاکستان افزایش یافته است که در تازه‌ترین مورد، محسن نقوی، وزیر داخلۀ پاکستان، در دیدار با اندریکا رتواتی، هماهنگ‌کننده امور بشری ملل متحد در افغانستان، گفت که به زودی مرحلۀ دوم اخراج مهاجران افغان فاقد مدرک اقامت در پاکستان آغاز می‌شود.

وزارت داخلۀ پاکستان به تاریخ ۲۸ اگست (هفتم سنبله) با نشر اعلامیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس به نقل از نقوی گفت که پاکستان ده‌ها سال میزبان مهاجران افغان بوده است، اما بازگرداندن مرحله‌ای شهروندان خارجی فاقد مدرک اقامت آغاز شده است.

افزون بر پاکستان، ایران نیز در ماه‌های اخیر، روند برگشت و اخراج مهاجران افغان را افزایش داده و مقام‌های این کشور به مهاجران مقیم آن کشور که فاقد مدارک قانونی اقامت اند، مهلت داده است تا پایان سال جاری به کشورهای شان بازگردند.

گروه

XS
SM
MD
LG