لینک های دسترسی

Breaking News

رهبران هند و پاکستان، افغانستان را نگرانی کلیدی برای منطقه خواندند 


رهبران هند و پاکستان امروز چهارم جولای (۱۳ سرطان) نگرانی‌های خود را در مورد افغانستان با نشست سران سازمان همکاری شانگهای شریک کرده و خواستار جلوگیری تهدید ناآرامی‌ها در منطقه شدند.

نرندرا مودی، صدر اعظم هند، در این نشست هشدار داد که افغانستان "مبنای گسترش بی‌ثباتی" است.

مودی گفت: "وضعیت افغانستان بر امنیت همه‌ٔ ما به گونهٔ مستقیم تاثیر گذاشته است. نگرانی و توقعات هند در مورد افغانستان، نگرانی مشترک کشورهای سازمان همکاری شانگهای است. برای رفاه مردم افغانستان ما باید به گونهٔ مشترک کار کنیم."

صدر اعظم هند گفت که "فراهم آوری کمک‌های بشری به مردم افغانستان، ایجاد یک حکومت همه‌شمول، مبارزه با دهشت افگنی و مواد مخدر، حصول اطمینان از تامین حقوق زنان و کودکان و اقلیت‌ها از مسوولیت‌های مشترک ما است".

حکومت طالبان در افغانستان، در طول حدود دو سال گذشته بر کار، آموزش و تحرک زنان و دختران محدودیت‌های شدید وضع کرده اند و با وجود تقاضاهای بین المللی، به شمول کشورهای اسلامی، این محدودیت‌ها را نه تنها سهل نکرده و بلکه از آن دفاع نیز کرده است.

مودی بدون ذکر نام هیچ کشوری گفت که برخی از کشورها از دهشت افگنی فرامرزی به نفع خویش استفاده می‌کنند. او تاکید کرد که از خاک افغانستان نباید برای راه اندازی حملات دهشت‌افگنی در کشور های همسایه استفاده شود.

در این نشست مجازی، شهباز شریف، صدر اعظم پاکستان، خواستار "بازنگری فوری" بین‌المللی در تعامل با طالبان شد. او افزود که جامعهٔ بین المللی در قبال افغانستان بی‌حرکت باقی مانده و این پالیسی باید به گونهٔ فوری تغییر کند.

شریف گفت: "جامعهٔ بین المللی باید به گونهٔ معنادار با حکومت موقت افغانستان تعامل کند تا گام‌های بعدی برداشت شود. به همین ترتیب، حکومت موقت افغانستان باید گام‌های مستحکمی بردارد تا تضمین کند که از خاک این کشور برای فعالیت‌های تروریستی هیچ گروهی استفاده نمی‌شود."

صدر اعظم پاکستان تاکید کرد که برای جلوگیری از بحران بشری در افغانستان به حمایت حیاتی نیاز است.

پس از تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان، پاکستان همواره ادعا کرده است که دلیل افزایش حملات در این کشور، فعالیت گروه تحریک طالبان پاکستان در داخل خاک افغانستان است.

اما طالبان افغان که اکنون قدرت را در دست دارند، همواره تاکید کرده اند که اجازه نمی‌دهند از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده صورت گیرد.

در نتیجهٔ میانجی‌گری طالبان افغان آتش‌بسی میان اسلام آباد و تحریک طالبان پاکستان برقرار شده بود، اما این آتش‌بس در ماه نومبر سال گذشته پایان یافت و تحریک طالبان پاکستان به جنگجویان این گروه دستور داد تا در سراسر این کشور دست به راه اندازی حملات بزنند.

پاکستان یکی از کشورهایی است که حاکمیت پیشین طالبان بر افغانستان را در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ به رسمیت شناخته بود، اما اکنون با وجود آنکه به کرات خواستار تعامل جامعهٔ بین المللی با حکومت طالبان شده، حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است.

XS
SM
MD
LG