لینک های دسترسی

Breaking News

حکومت طالبان از افزایش بیماری‌های فصلی در افغانستان خبر داد


وزارت صحت عامه حکومت طالبان می‌گوید که واقعات بیماری‌های موسمی چون اسهالات حاد، ملاریا، و مسمومیت‌های غذایی در ولایت‌های گرمسیر افزایش یافته است.

شرافت زمان امرخیل، سخنگوی این وزارت با فرستادن پیامی به رسانه‌ها گفت که در این اواخر واقعات بیماری اسهالات حاد بیشتر شده، اما برای مقابله با آن تدابیر گرفته شده است.

او گفت: "در ولایات، در مرکز بخش‌های ویژه داریم، در کابل شفاخانه تخصصی برای این بیماری داریم تا برای مردم خدمات ارایه شود، خواهش ما از مردم این است که اگر در خانه کودکان و بیماران مبتلا به اسهالات دارند، به مراکز صحی مراجعه کنند تا زندگی کودکان شان با خطر مواجه نشود."

امرخیل از واقعات بیماری اسهالات حاد آماری ارایه نکرد، اما بر اساس گزارش سازمان جهانی صحت که به تاریخ دوم اگست نشر شد، از جنوری تا ۲۷ جولای ۲۰۲۴، در مجموع ۹۵هزار و ۳۰۱ واقعه اسهالات حاد از ۳۳۲ ولسوالی ۳۴ ولایت افغانستان گزارش شده است.

سازمان جهانی صحت در این مدت ۴۸ مورد مرگ ناشی از اسهالات حاد را نیز در افغانستان ثبت کرده است.

در گزارش این سازمان آمده است که از جمله تمام واقعات، حدود ۵۳هزار و ۴۰۰ واقعه را کودکان زیر سن پنج سال و نیز حدود ۵۰ درصد تمام بیماران را زنان تشکیل می‌دهند.

بر اساس گزارش، بیشترین بیماران اسهالات حاد در نیمروز، پکتیا، کابل و جوزجان ثبت شده اند.

متخصصان می‌گویند که اسهال آبکی حاد می‌تواند منجر به کاهش سریع آب بدن، سوتغذیه و حتا مرگ کودکان شود. آنان می‌گویند که هرگاه اسهال افراد بیش از سه‌بار و همراه با پیچش شکم و استفراغ باشد، باید بیمار به مرکز صحی برده شود.

به گفته متخصصان، آب‌وهوای آلوده، غذاها، ترکاری و میوه‌های ملوث، آب‌های ناپاک و غذاهای دیرمانده یا باسی سبب می‌شود که افراد به اسهالات شدید مبتلا شود.

واقعات ملاریا

همچنان سخنگوی وزارت صحت عامه حکومت طالبان گفت که واقعات ملاریا نسبت به گذشته افزایش یافته است که یکی از دلایل بلندرفتن آمار، افزایش مراکز صحی و تشخیص واقعات است.

او گفت: "با فرارسیدن فصل گرما ما به تمام آن مناطقی که گرمسیر گفته می‌شود، علاوه بر تدابیر وقایوی، در بخش معالجوی نیز کار کرده ایم، برای جلوگیری از بیماری ملاریا در مناطق مختلف کمپاین‌های دواپاشی و توزیع پشه‌خانه را راه‌اندازی کرده ایم. هدف ما این بود که چگونه بتوانیم از گسترش این بیماری جلوگیری کنیم."

هرچند امرخیل، آماری جدیدی از واقعات ملاریا ارایه نکرد، اما حدود سه هفته پیش گفته بود که در شش ماه نخست سال روان میلادی حدود ۵۰هزار واقعه ملاریا در سراسر افغانستان ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش برنامه انکشافی ملل متحد، در افغانستان، ۲۷ درصد از جمعیت در مناطق در معرض خطر بالای ملاریا، ۵۰ درصد در معرض خطر متوسط و ۲۳ درصد دیگر نیز در مناطقی زندگی می‌کنند که خطر انتقال ملاریا وجود ندارد یا بسیار کم است.

گروه

XS
SM
MD
LG