لینک های دسترسی

Breaking News

دومین واقعۀ مثبت آبلۀ میمون در پاکستان ثبت شد


هر دو واقعه مثبت آبلۀ میمون در پاکستان در ایالت خیبر پشتونخوا ثبت شده است.
هر دو واقعه مثبت آبلۀ میمون در پاکستان در ایالت خیبر پشتونخوا ثبت شده است.

اداره ملی صحت پاکستان تایید کرده است که دومین مورد بیماری آبلۀ میمون در ایالت خیبر پشتونخوا این کشور ثبت شده است.

این اداره جمعه ۲۳ اگست (دوم سنبله) با نشر خبرنامه‌ای گفته است که شخص مبتلا باشنده "نوشهره" است که به تازگی از دبی به شهر پشاور برگشته است.

ارشاد روغانی، یک مقام صحت خیبر پشتونخوا روز جمعه به خبرنگاران گفت که هنگام غربالگری شخص مبتلا در میدان هوایی پشاور تشخیص داده شد که ویروس ام‌پاکس در بدن وی وجود دارد.

به گفته روغانی، بیمار ۴۷ ساله برای قرنطین‌شدن به شفاخانه خدمات پولیس منتقل شده است.

این دومین واقعه مثبت آبلۀ میمون است که در پاکستان ثبت می‌شود. پیش از این نیز یک باشندۀ یک بیمار مبتلا به آبله میمون که از کشورهای خلیج به پشاور سفر کرده بود، شناسایی شده است.

داکتر مختار احمد، مشاور صدراعظم پاکستان در امور صحت گفته است که برای نظارت بر میدان‌های هوایی و مرزهای داخلی تدابیر جدی اتخاذ کرده است تا سایر موارد ابتلا به این بیماری شناسایی و از آن پیشگیری شود.

آبلهٔ میمون اعراض و علایم مشابه اما خفیف‌تر از چیچک دارد، ولی می‌تواند منجر به مرگ شود. علایم این بیماری شامل تب، سردرد، درد عضلات، درد کمر، تورم غدوات لمفاوی، لرزه و خستگی است.

سازمان جهانی صحت گفته است از آنجایی که ویروس این بیماری از یک شخص به شخص دیگر قابل انتقال است، باید بیمار دچار آبله میمون قرنطین شود.

سازمان جهانی صحت شیوع چیچک میمون را وضعیت اضطراری صحی جهانی اعلام کرده و روز جمعه از تولیدکنندگان واکسین این بیماری خواست تولیدات خود را افزایش دهند تا از گسترش نوع خطرناک این ویروس جلوگیری شود.

مارگریت هریس، سخنگوی سازمان جهانی صحت به خبرنگاران گفت: "ما نیاز داریم که تولیدکنندگان واقعاً تولید را افزایش دهند تا به تعداد بسیار بیشتری از واکسین‌ها دسترسی داشته باشیم."

سازمان جهانی صحت از کشورهایی که ذخایر واکسین آبلهٔ میمون را دارند خواست که این واکسین‌ها را به کشورهایی که با شیوع این ویروس مواجه هستند، اهدا کنند.

این بیماری نخست در جمهوری دموکراتیک کانگو شیوع کرد که به حداقل ۱۲ کشور دیگر در مناطق مرکزی و شرقی افریقا گسترش یافته است. سازمان جهانی صحت می‌گوید که موارد این بیماری نسبت به سال گذشته ۱۶۰ درصد و مرگ و میر ناشی از آن ۱۹ درصد افزایش یافته است.

گروه

XS
SM
MD
LG