لینک های دسترسی

Breaking News

قطع روابط طالبان با گروه‌های تروریستی؛ کابل از خواست چین استقبال کرد


وزارت خارجۀ افغانستان می‌گوید که از خواست چین مبنی بر قطع روابط طالبان با جنبش ترکستان شرقی و سایر گروه‌های تروریستی "قویاً استقبال می‌کند".

وانگ یی، وزیر خارجۀ چین روز گذشته در دیدار با هیات طالبان به رهبری ملا عبدالغنی برادر ابراز آرزومندی کرده است تا طالبان جنبش اسلامی ترکستان شرقی را که "تهدید مستقیم به امنیت ملی چین است" سرکوب کنند.

جنبش اسلامی ترکستان شرقی که تندروان اسلامی اویغور آن را اساس گذاشته اند، خواهان ایجاد دولت مستقل "ترکستان شرقی" در ولایت شین‌ژیانگ چین است.

وزارت خارجۀ افغانستان امروز پنجشنبه ۲۹ جولای (هفتم اسد) گفت که این موضع دولت چین، بیانگر خواست همیشگی دولت افغانستان است.

در اعلامیه آمده است: "ما پیوسته تاکید کرده ‌ایم که روابط تنگاتنگ طالبان با گروه‌های تروریستی منطقه‌ای و بین‌المللی نه‌ تنها سبب ادامهٔ جنگ و خونریزی در افغانستان شده، بل امنیت و ثبات منطقه را نیز با تهدید جدی مواجه می‌سازد."

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان نیز روز چهارشنبه در نشست ویژه بورد مشترک نظارت و انسجام گفت که طالبان با گروه‌های تروریستی روابط نزدیک دارند.

رییس جمهور افغانستان هشدار داد که ورود شبکه‌های تروریستی بین‌المللی به ویژه جیش محمد، لشکر طبیه و داعش ابعاد جدید منطقه‌‌ای و بین‌المللی به جنگ می‌دهد.

XS
SM
MD
LG